0 1108 visningar

13 svar

Stor stor kantarell

Åsa J Umeå

7 okt 2009 kl. 07:09

Hittade en superstor kantarell och min fråga är om går dessa bjässar går att äta? En granne sa att den skulle vara för besk och oaptitlig…

0

Tina Nordberg

7 okt 2009 kl. 08:28

Det enda råd jag kan ge är att provsmaka. Har aldrig märkt att större svampar smakat illa. Har ju inte plocka några enorma bjässar.

0

"JAS" Helsingborg

7 okt 2009 kl. 09:06

Jag har plockat stora och så länge de är fasta och fina så har jag inte märkt något “fel” på smaken.

0

Bo E

7 okt 2009 kl. 11:59

I år har det varit gott om både stora och lite för torra kantareller, men inte ens de med torra kanter har haft nån dålig smak.
Torra trattkantareller har jag plockat som tyvärr varit ganska smak- och aromlösa.

0

Åsa J

7 okt 2009 kl. 13:15

Jamen då åker den i stekpannan direkt:)

0

Rolf GT Olsson

7 okt 2009 kl. 14:42

Hej!
Jag &svärsonen hittade en bröt med kantareller förra veckan. De största vägde drygt halv kilot!och var 25 cm i diameter!
Smakade utmärkt!
Glömde att ta bilder-typiskt!

0

Åsa J

7 okt 2009 kl. 15:24

Grattis grattis Rolf, den var inte dåligt stor….

0

Kantarellplockare sen 35 år

7 okt 2009 kl. 21:58

Skitsnack tror jag iaf.

0

Rolf GT Olsson

9 okt 2009 kl. 19:45

Till"Kantarellplockaren”

Kolla denna länk!
http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4ven_och_druvorna

Har bara plockat svamp i drygt 50 år & har ej heller sett maken tidigare!

0

10 okt 2009 kl. 10:15

Måhända om du sagt 200, kanske 250 gram så finns det en chans att tro på det. Och man glömmer inte att fota något så fantastiskt enastående som jag och säkert alla i den stora svampeliten nog också ställer sig tveksamma emot.

0

kantarellplockaren

klas jaederfeldt

10 okt 2009 kl. 10:24

ibland kan svampar bli jättestora, på riksmuseet finns en Toppmurkla som var 85 cm hög

själv har jag när jag jobbade där fått in ett par Ringbitterskivlingar som var enorma ,det tog evigheter att torka dessa,
(den största kantarell jag hittat var 16,5 cm)

0

kantarellplockaren

10 okt 2009 kl. 10:44

Javisst Klas, jag vet att det finns giganter, men jag må ändå känna stor tveksamhet till en kantarell som väger dryga halvkilot. Jag plockar nästan enbart kantareller, dels för nöjet och upplevelsen och dels för att jag tycker mest om den. Jag rör mig i massor av skogar i mellandelen av landet, plockar ca. 100 - 200 kg kantareller/år, och den största jag hittat under alla år är viktmässigt ca. 180 gram stor.

0

bamsekantareller

Mian

10 okt 2009 kl. 18:44

20 cm långa kantareller hittar vi varje år, vid samma träd! Se här:
http://miansblogg.blogspot.com/2008/08/svamppremir.html

0

bamsekantareller

klas jaederfeldt

10 okt 2009 kl. 23:58

min kantarell var 16.5 cm hattdiameter skulle jag kanske skrivit (inte längden)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone