Nu är det risk att jag kanske misstar mig eller mins fel men jag är rätt säker på att “häxkvastarna” på björk orsakas av en svamp eller ett virus. medan “missbildningen” på tall är mer en genetisk mutation. Jag tror att man tar tillvara eller tog tillvara dessa för att utveckla nya låga tätväxande sorter av tall. Vi får se om Jan. A tittar in han har nog koll på detta:).
Hittade det här på ätet:Häxkvastar kan orsakas av svampen Taphr¡na betul¡na. Denna stimulerar sovande knoppar till utveckling, och en tät, buskig skottsamling av något rundad form bildas i björkkronan, ofta flera stycken i samma träd. På de angripna skotten blir utvecklade blad något gulaktiga, och på deras undersida framkommer på försommaren ett lager av fristående asci. De hyalina askosporerna delar sig redan i sporsäcken, så att denna blir flersporig. Sporsäcken är ca 40-75 µ lång, omkr. 15-20 µ bred. Svampen övervintrar i knopparna. Häxkvastarna är fleråriga. De blir emellertid ganska frostkänsliga och dör därför ofta helt eller delvis under vintrarna.
Den enda bekämpning man rekommenderar är att skära bort häxkvastarna.
Liknande häxkvastar på björk kan också orsakas av gallkvalster (Erióphyes rúdis). Man kan emellertid skilja dessa från Taphr¡na-häxkvastarna genom att de senare dels har lökformiga ansvällningar vid basen av de korta skotten, dels har den ovan beskrivna ascusbeläggningen på bladen undersida
Oj, vad mycket det blev.
Tina har redan svarat på en del, men jag bidrar ändå med det här som jag förberett en aning:
Det här kan ni väl delvis Googla er till, men OK…
Hästkvastar på olika lövträd orsakas av svampar, Taphrina-arter, på björk och även på andra trädarter, ffa T. betulina. På körsbär och plommon tror jag det kan vara T. insititice (i mina gamla böcker heter den så!).
Läs bl.a. här: http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/vaxter/kryptogamer/manadenskryptogam/svampar/rodbucklapungsjukahaxkvastsvampslaktettaphrina.1340.html
Kan lägga till/förenkla genom att säga att ”svampen” påverkar vilande/sovande knoppar att börja ”slå ut”.
I körsbärs- och plommonodlingar kan häxkvastar orsaka ekonomisk skada, på björk m.m. är de nog m.l.m. betydelselösa.
Här finns diverse Taphrina-arter uppräknade;D
http://skane.snf.se/index.php?s=florans
Häxkvastar på gran kan orsakas av svamp, insekter, andra skador (t.ex. betning) eller vara genetiskt betingade; knopp- och grenmutationer.
På tall är häxkvastarna oftast/nästan alltid genetiskt betingade och man kan t.o.m. ympa in ”häxkvastskott” på sin egen lilla tall – om man vill och är duktig.
Ibland blir kungsörnar inspirerade av tallhäxkvastar och bygger bo ovanför/nära.
Givetvis finns också folkliga – eller vidskepliga tolkningar av häxkvastar. Redan namnet häxkvast pekar ju ”åt det hållet”!
Samerna lär kalla dem ’vindbon’ och lokalt kallas de marakvastar – där maran bor.
Det lär också kunna bildas mindre, häxkvastliknande bildningar på Berberis. Dessa orsakas av en rostsvamp, släkting till svartrosten, som har också Berberis som värdväxt.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.