0 3736 visningar

9 svar

häxkvast?

gunhild i Kåddis

7 okt 2009 kl. 16:06

Har sett såna på björkar tidigare, är det vanligt på barrträd också?

häxkvast?

0

Bo E

7 okt 2009 kl. 16:10

Har sett dem på tall, som på bilden.
Ganska vanligt tror jag.

0

Stefan hbg

7 okt 2009 kl. 18:19

Ekologiskt transportmedel påstår min sambo och jag kan bara hålla med.

0

"JAS" Helsingborg

7 okt 2009 kl. 19:43

Nu är det risk att jag kanske misstar mig eller mins fel men jag är rätt säker på att “häxkvastarna” på björk orsakas av en svamp eller ett virus. medan “missbildningen” på tall är mer en genetisk mutation. Jag tror att man tar tillvara eller tog tillvara dessa för att utveckla nya låga tätväxande sorter av tall. Vi får se om Jan. A tittar in han har nog koll på detta:).

0

Helena i Lund

7 okt 2009 kl. 20:38

Mindes plötsligt gamla dagmammans kommentarer (kan det ha varit 1967?) om “trasselsuddar” i björkarna:
“Är det inte skatan så är det kräftan.” Men hon kallade också vissa telefonstolpar för kaffegökar, så hon KANSKE skojade med mej! :)

0

Tina Nordberg

7 okt 2009 kl. 20:55

Häxkvast på björk är svamp.

0

gunhild i Kåddis

8 okt 2009 kl. 12:37

Intressanta inlägg kanske den här frågan pplatsar på ett svampforum i alla fall. Lyfter frågan så kanske Jan kommer med förklaringar.

0

Tina Nordberg

8 okt 2009 kl. 12:58

Hittade det här på ätet:Häxkvastar kan orsakas av svampen Taphr¡na betul¡na. Denna stimulerar sovande knoppar till utveckling, och en tät, buskig skottsamling av något rundad form bildas i björkkronan, ofta flera stycken i samma träd. På de angripna skotten blir utvecklade blad något gulaktiga, och på deras undersida framkommer på försommaren ett lager av fristående asci. De hyalina askosporerna delar sig redan i sporsäcken, så att denna blir flersporig. Sporsäcken är ca 40-75 µ lång, omkr. 15-20 µ bred. Svampen övervintrar i knopparna. Häxkvastarna är fleråriga. De blir emellertid ganska frostkänsliga och dör därför ofta helt eller delvis under vintrarna.

Den enda bekämpning man rekommenderar är att skära bort häxkvastarna.

Liknande häxkvastar på björk kan också orsakas av gallkvalster (Erióphyes rúdis). Man kan emellertid skilja dessa från Taphr¡na-häxkvastarna genom att de senare dels har lökformiga ansvällningar vid basen av de korta skotten, dels har den ovan beskrivna ascusbeläggningen på bladen undersida
Oj, vad mycket det blev.

0

Jan A, Uppsala

8 okt 2009 kl. 13:35

Tina har redan svarat på en del, men jag bidrar ändå med det här som jag förberett en aning:

Det här kan ni väl delvis Googla er till, men OK…

Hästkvastar på olika lövträd orsakas av svampar, Taphrina-arter, på björk och även på andra trädarter, ffa T. betulina. På körsbär och plommon tror jag det kan vara T. insititice (i mina gamla böcker heter den så!).
Läs bl.a. här: http://www.nrm.se/sv/meny/faktaomnaturen/vaxter/kryptogamer/manadenskryptogam/svampar/rodbucklapungsjukahaxkvastsvampslaktettaphrina.1340.html
Kan lägga till/förenkla genom att säga att ”svampen” påverkar vilande/sovande knoppar att börja ”slå ut”.
I körsbärs- och plommonodlingar kan häxkvastar orsaka ekonomisk skada, på björk m.m. är de nog m.l.m. betydelselösa.
Här finns diverse Taphrina-arter uppräknade;D
http://skane.snf.se/index.php?s=florans

Häxkvastar på gran kan orsakas av svamp, insekter, andra skador (t.ex. betning) eller vara genetiskt betingade; knopp- och grenmutationer.
På tall är häxkvastarna oftast/nästan alltid genetiskt betingade och man kan t.o.m. ympa in ”häxkvastskott” på sin egen lilla tall – om man vill och är duktig.
Ibland blir kungsörnar inspirerade av tallhäxkvastar och bygger bo ovanför/nära.
Givetvis finns också folkliga – eller vidskepliga tolkningar av häxkvastar. Redan namnet häxkvast pekar ju ”åt det hållet”!
Samerna lär kalla dem ’vindbon’ och lokalt kallas de marakvastar – där maran bor.

Det lär också kunna bildas mindre, häxkvastliknande bildningar på Berberis. Dessa orsakas av en rostsvamp, släkting till svartrosten, som har också Berberis som värdväxt.

0

gunhild i Kåddis

8 okt 2009 kl. 14:50

Tack för era uttömmande svar. Häxkvastar på tall är alltså inte detsamma som på lövträd.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone