0 630 visningar

14 svar

Hur ser man skillnad

Lena M

7 okt 2009 kl. 19:39

på svampklubbor och jordtungor ? Har inte fått kläm på det ännu, är det här en smal svampklubba som jag såg idag på sidan om en gångväg genom barrskog, mest gran och liten bäck i närheten.

kanske smal svampklubba

0

Hans Myhre

7 okt 2009 kl. 19:46

Oftest må man mikroskopere for å artsbestemme disse.

0

Lena M

7 okt 2009 kl. 19:52

Hmm, då går det inte att avgöra vilket detta är då ?

0

klas jaederfeldt

7 okt 2009 kl. 20:06

svampklubbor parasiterar oftast på något

0

Lena M

7 okt 2009 kl. 20:43

Okey,det är alltså på det sättet man skiljer dem åt ?

0

Irene A

7 okt 2009 kl. 21:01

Man ser skillnad på utseendet också, svampklubban har grova peritheciemynningar på “huvudet”, jordtungan är i princip slät för blotta ögat.
Konsistensen är annorlunda också. Jordtungan är mjuk och ganska bräcklig, ungefär som en fingersvamp, svampklubban är segare och hårdare.

0

Lena M

7 okt 2009 kl. 21:04

Tack, då har jag lite mera att gå på, skall försöka att lära mig skillnaden genom att se och känna.

0

Hans v E

8 okt 2009 kl. 00:11

Svampklubban är en pyrenomycet (=kärnsvamp). En pyrenomycets fruktkropp heter perithecium och är millimeterstor och päronformad (pyreno-). Hela klubban är ett sterilt “stroma” i vilket flera perithecier sitter. Peritheciernas mynningar syns som prickar på klubbans övre del. Sporsäckar (=asci) finns inne i perthecierna. Dessa skjuter ut sina sporer genom mynningarna (prickarna.

Jordtungan är en discomycet. Här är hela jordtungan en fruktkropp (ett apothecium) där sporsäckarna sitter i en “pallisad”, ett hymenium som “bekläder” ytan av övre delen av klubban.

0

Lena M

8 okt 2009 kl. 07:04

Tack för all info, inte för jag begriper så mkt. av Hans v E:s svar men det kommer kanske :)), Rom byggdes inte på en dag !

0

Förenklad förklaring

Hans v E

8 okt 2009 kl. 18:58

Om det är så svårt att förstå får jag väl säga att svampklubbor är prickiga och jordtungor släta i stället då.

0

Förenklad förklaring

Lena M

8 okt 2009 kl. 19:03

Tack för de Hans :))

0

Karin W

8 okt 2009 kl. 22:53

När jag plockade dessa trodde jag att det var jordtungor, men när jag började kolla i böcker insåg jag att det nog måste vara smal svampklubba. Jag antar att det är perithecierna man ser i genomskärningen av svampen. Har jag rätt?

0

Karin W

8 okt 2009 kl. 22:57

Bilden på genomskärningen också

0

Frida T

9 okt 2009 kl. 07:01

Karin W
Jätte fina ex av svampklubbor!

Irenes förklaring på hur de känns är en jätte bra förklaring ;)

0

Ja

Hans v E

9 okt 2009 kl. 10:42

Det är perithecierna (=fruktkropparna) man ser i genomskärningen. Det övriga “köttet” är den stromatiska vävnaden.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone