Många drömmer säkert om att upptäcka en alldeles egen ny oupptäckt svampart. Speciellt stora svampar lockar mig. :)
Alltså, var kan man tänka sig hitta en sådan? Logiken säger ju att man bör hitta den där få har letat förut. Skulle kunna vara på en 7 meter hög stenbumling utslängd i trollskogen (ingen möjlighet att klättra upp på toppen) och där mitt på stenen i en liten nedbuktning i mossan står den härliga stolta svampen. Säg fyra stolta decimetrar hög med vackra symboler på hatten och så förstås! :)
Så kan man jue drömma. Men är det realistiskt att finna fler större svamparter nu i Sverige? Har någon större svamp hittats säg de tio senaste åren som är ny för vetenskapen?
jag tror säkert att det hittas flera nya svampar för sverige varje år, nya för vetenskapen är det nog sämre med. men det är inget att stå efter, först måste du ju kolla att din svamp inte finns beskriven med ett annat namn, sedan så måste du göra en beskrivning på latin, det är så mycket jobb, att jag skulle tveka om att hitta en ny art
Sant att det må krävas jobb om man vill få sin nya potentiella art införd i böckerna.
Men en färgglad svamp med roliga figurer på, säg glada gubbar: “:)” eller hjärtan på vore ju för skönt. Då behöver man inte slå så mycket i rullorna heller för att försäkra sig om att den är ny. ;)
Spännande svampar i mindre fysiskt format, mögelsvampar mm. överlåter jag gladeligen till experterna i fältet att vattnas i munnen över vid nyupptäckt. Det gäller ju å nischa sig. :D
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.