0 939 visningar

8 svar

vanlig stubbsvamp

greger

8 okt 2009 kl. 12:56

hejsan
jättevanlig stubbsvamp på tall
(hela hösten)
skivorna blånar med åldern
skivor ej nedlöpande
silvrig på foten (slöjskivling?)
eller nåt annat?
tacksam för svar

ätlig?

0

Bo E

8 okt 2009 kl. 13:08

Ser ut att vara rökslöjskivling, tycker jag.
Matsvamp.
Senhöstsvamp som vi fortfarande kan ha hopp om.
Släktingarna på lövved är bittra och oätliga.

0

greger

8 okt 2009 kl. 13:50

tack bo
det var väldigt likt i alla fall
läst om den här på forumet
och att den äts av flera.
vågar mig nog inte på den i år dock, kan inget om stubbsvamp.

0

Bo E

8 okt 2009 kl. 14:01

Nej, man ska vara försiktig så länge man inte är bergsäker på hur man skiljer den från gifthätting. Jag började äta den förra säsongen efter noggranna studier av skivornas färg, arom och smak samt (i förekommande fall, och det säkraste tecknet) rester av “rökslöjan” som en gråblå beläggning i hattkanten, men den kan vara helt försvunnen t ex efter regn.
Lycka till!
Kanske du har koll på den till nästa höst då???

0

Hans Myhre

8 okt 2009 kl. 14:35

Et råd til de som er ferske soppentusiaster. Hold dere unna sopp som vokser på tre, stubber og røtter som matsopper til å begynne med. Det er ikke så mange matsopper av dem uansett og det er jo en meget giftig av dem.

0

greger

8 okt 2009 kl. 15:21

tack hans
jo det är ju ett av de viktiga råden man får av experter och mer initierade.
man vill nog se gifthätting
och få visat på  skillnaderna. innan man vågar äta tex rökslöjskivling.
när man lärt sig de vanligaste matvamparna märker man kommer till
en gräns. vill man hållla svampintresset vid liv (har plockat matsvamp sen sent 70-tal) måste man lära sig nya släkten och
arter.
vetgirig

0

Helena i Lund

9 okt 2009 kl. 21:51

Har du ett välutvecklat smaksinne kan det hjälpa dej när det gäller just rökslöjan. Den har en speciell ganska söt smak som liknas vid råa gröna ärter, ibland lite mer metalliskt. Jag vill inte uppmuntra dej att testa sorter du inte känner dej säker på, men det var så jag fick kläm på den. Stekta hattar är supergoda!

0

vanlig stubbsvamp-slöjrester?

greger

10 okt 2009 kl. 08:16

hejsan
på dessa ser man resterna av slöjan(?) precis som bo beskrev
finns dock inte på alla ex

slöjrester?

0

greger

10 okt 2009 kl. 12:04

hej och tack för tipset helena
var ut i morse och provsmakade
tyckte ochså de smakade gröna ärtor.
hittade denna artikel om arten här
http://www.dn.se/mat-dryck/reportage/rokslojskivling-1.744580

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone