0 752 visningar

11 svar

Less på Artportalen

Tony S

8 okt 2009 kl. 19:37

Artportalen har denna höst fungerat sämre än någonsin.
Jag har nu gett upp och slutar rapportera dit.
Jag har aldrig tidigare sett så ostabil och dålig programvara som de har.
Varje gång man har matat in sina fynd, är det som att singla slant när man trycker på Spara-knappen.
Hälften av gångerna funkar det, den andra hälften returnerar ett Error, och man blir bara så trött på det. Antingen börjar man då tålmodigt om från början, eller så struntar man i att rapportera sina fynd.
Efter oändligt många Error är jag nu så utled på deras usla program, att jag gett upp.
Man kan inte ens plocka ut en artlista från en egen fyndlokal, något som det allra simplaste program klarar.
Tyvärr stöter de bort folk som vill rapportera sina fynd. Jag vet inte om det är pengabrist eller bara okunnighet.
Visst det är fint att man kan bifoga bilder, men mer framsteg än så borde kunna åstadkommas på ett decennium.
Framförallt måste programmet vara stabilt, det är ohållbart att det kraschar varannan gång man använder det.
Tanken med en gemensam och öppen databas är ju fin. Men jag är mycket besviken på hur portalen hanteras. De sviker ju alla som har haft viljan att dela med sig av sina fynd, och tvingar dem att åter ta upp sina egna databaser av femtioelva ickekompatibla typer. :/
Hur kan det bara få vara så extremt ostabilt år efter år?

0

Karl S

8 okt 2009 kl. 21:06

Jag har aldrig rapporterat till Artportalen just därför att jag alltid fått höra att den är instabil.

Dessutom:
En bra sajt för inmating av fynduppgifter bör låta en (1) peka ut fyndplatsen på en karta (2) ge sitt eget namn åt fyndplatsen, (3) massinladda fynd från ens egen databas i excel eller filemaker, sparade med ens egna lokalnamn.

Jag har aldrig kunnat hålla reda på koordinater o. dyl., system vars standard hela tiden ändå ändras.

0

Boman

9 okt 2009 kl. 06:26

Vad bra att du skrev Tony. Jag trodde att det var jag eller min dator som var klantiga.

0

Frida T

9 okt 2009 kl. 06:52

O ge inte upp ! Jag tror på artportalen. Det ger vanligt folk chansen att rapportera arter från alla möjliga ställen i sverige, som ingen annars skulle känna till. I slutändan kan vi till slut få en bättre bild av de olika arterna!
Karl S visst kan man peka ut en fyndplats på kartan och ge det ett eget namn. Du kan även massinladda från din egen exelfil! Så jag hoppas att även du ger dig på att rapportera till artportalen!

Ett av de största problemen artportalen har haft är väl att det blev populärare än de hade räknat med ;) Därav alla dessa problem… Förhoppnigsvis får de ordning på alla problem snart.

0

Skogsfrun i Obbola

9 okt 2009 kl. 08:07

Artportalen har sina brister, även om jag inte alls har så stora problem som Tony. Det har bara hänt mig någon enstaka gång att det jag har lagt in har försvunnit. I jämförelse med hur det var tidigare, när man skulle fylla i pappersblanketter, så är det ändå enormt mycket enklare. För att bara inte tala om hur värdefullt det är att kunna ta del av andras fynduppgifter. Jag är oändligt tacksam mot alla som tar sig tid att lägga in i databasen.

Karl - koordinatsystem ändras förvisso, och det är jätteviktigt att skriva bra lokalnamn som går att lokalisera på en karta. Men om fynden ska kunna visas på databasens karta så måste det ju in koordinater någonstans. Vilket system som används spelar inte så stor roll så länge inmataren och portalen använder samma.

0

Irene A

9 okt 2009 kl. 12:21

Jag blir också less ibland, och igår var den extra tålamodsprövande - men inte tänker jag ge upp och återgå till att hålla mig med en egen databas, nu när Artportalen äntligen finns.

De tre funktioner som Karl efterlyser finns ju där, och numera är den inte alls svår att använda (jämfört med den tidigare, mycket omständigare versionen), men jag efterlyser också bättre sökfunktioner. Exempelvis att visa fynd som bildgalleri, som aldrig har fungerat.

Liferslistor och artligor i all ära - sånt kanske sporrar en del - men nog vore det minst lika intressant att kunna få ut artlistor från egna lokaler, så som Tony önskade.
Det går iofs att lägga in fynduppgifter i en Excelfil från ett större område och sedan sortera dem efter lokalnamn, men det borde inte vara alltför svårt att ha den funktionen direkt i Artportalen heller.

Jag är också frustrerad över att man inte lyckats få det att fungera bättre efter så många år.
Beror det på ointresse (då heter det väl att man prioriterar annat - men det är samma sak), eller är det helt enkelt brist på kompetens?
Att ta in en konsult några dagar skulle nog löna sig i längden. Då får man ju tid över till annat, uppdatering av artlistor t.ex…

0

Tony S

9 okt 2009 kl. 12:36

Frida, jag tror också på artportalen som idé, och har uppmanat alla att rapportera dit sedan starten. Synd att det förvaltas så dåligt.

Skogsfrun, det är ännu enklare att lägga in sina fynd i ett Excelark där man också kan sortera fynden som man vill. Men jag tycker precis som du att alla ska kunna ta del av ens fynduppgifter, därför vill jag verkligen se ett bra Artportalen.

När den tid och möda man lägger ner suddas ut gång på gång, tröttnar man. Om de får ordning på det i framtiden kanske det kan vara värt att börja använda det igen.

0

Skogsfrun i Obbola

9 okt 2009 kl. 13:03

Tony, när jag nämnde pappersblanketter menade jag hur det tidigare fungerade när man skulle rapportera till Artdatabanken. Kanske fanns det någon Excelmall på den tiden, jag kommer inte riktigt ihåg, men jag har starka minnen av alla blanketter jag fyllt i genom åren. För att inte tala om fågelrapporteringen till olika ornitologiska föreningar, tickrapportering till dåvarande Ticksällskapets inventering, florarapportering till olika floraprojekt… Jämfört med detta är Artportalen en mycket stor förenkling. Även med de problem som finns.

För att bara inte tala om att man numera också kan plocka ut data, inte bara bidra med data, som det var på den gamla goda tiden.

0

Lena M

9 okt 2009 kl. 16:26

Jag testade och lade ut två fynd och det funkade faktiskt, men visst är det lite bökigt. Skall försöka sätta mig någon dag och lägga in lite flera svampar framöver.

0

svampstaff

9 okt 2009 kl. 17:31

Jag tycker den funkar bra, så när som ett fåtal “error”, beror på vilken tid på dygnet man rapporterar, fåglar ex. går inte att rapportera tidig kväll t.ex.
Sen att man kan rapportera t.ex igelkottstaggsvamp utan ens ett bildbevis är för mig stenåldern, då skulle det lysa “error” om hela datorn tycker jag.

0

Michael Krikorev

9 okt 2009 kl. 19:28

Hej!

Jag förstår all frustration över att Artportalen inte alltid fungerar som den ska. Det finns få funktioner anpassade för oss svampfolk, och till råga på allt så går det som Tony säger väldigt trögt ibland. Ändå tycker jag inte ni ska ge upp!

Fynduppgifterna i Artportalen är värdefulla och används mer och mer av Länsstyrelser och naturvårdare i olika naturvårdssammanhang där de gör stor nytta.

Artportalen ligger visserligen på en kraftfull server men är programmerad med en gammal teknik från förra seklet (programmeringsspråket ASP, precis som svampguiden är byggd på sedan 1997), vilket innebär att systemet lätt överbelastas och blir trögt vid många samtidiga användare, oavsett om man placerar sidorna på en modern server!

Idag finns mycket mer kraftfulla tekniker och möjligheter. Programmerare finns nyanställt och programmeringen av Artportalen 2 är nu i full gång i samarbete med Norge. Det kommer tyvärr dröja till 2011 innan lanseringen av Artportalen 2 kommer att ske, men jag tror bestämt att systemet kommer att bli snabbare, mer lättanvänt och framför allt mer användbart!

Tyvärr finns det nästan inga resurser alls på att fixa buggar och utveckla den nuvarande Artportalen, vilket är synd!

Nu i dagarna blev det iallfall fixat så att storsvampar går att söka ut som grupp utan att få med lavarna!

0

Tony S

9 okt 2009 kl. 19:47

Tack Michael för info från insidan.
Det är kanske så som du skriver att det inte går att göra mycket åt den gamla tekniken i dagens version.
Det är bara att bita ihop eller välja något annat sålänge.
Jag ser fram emot Artportalen 2 och hoppas att den blir riktigt användarvänlig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone