0 14289 visningar

6 svar

Torka eller förvälla Svart trumpetsvamp?

Åsa Mosseby

8 okt 2009 kl. 22:01

Sorry, jag hittar inte inlägg om det ämnet! Vad anser ni bäst? Har ej torkmaskin och har bara gasugn, lite svårt att torka där. Är rädd att svampen ska mögla om jag lägger den på tidningspapper. Hittade massor av svartisar idag och mer ska det bli. Överlycklig att de verkar gå att få tag i fortfarande :-))

0

"JAS" Helsingborg

8 okt 2009 kl. 22:05

0

Åsa

8 okt 2009 kl. 22:13

tackar för tips om tillagning, men jag fann inte just ngt om svart trumpetsvamp?

0

Dorota

8 okt 2009 kl. 23:51

Jag föredrar att torka. Har själv gasugn men brukar lägga den på tidningspapper under elementet eller så sätter jag på gasugnen, oppnar luckan och lägger den på luckan. det är varmt och luftig.
Förökte förvälla en gång men det blev seg. Svart trumpet har nog inte så mycket vatten i sig eller vad säger experterna. Lycka till

0

Åsa

9 okt 2009 kl. 00:08

Jag lade ut det på papper nu över natten och så försöker jag med ugnen imorrn :-)

Jag har även förvällt en del i smör nu som vi ska ha imorgon, det smakar ju GUDOMLIGT och jag kan inte tänka mig att det blir så annorlunda om man förväller (utan smör), fryser in och steker upp i smör/stuvar sedan. Men jag ska jämföra med torkning så får vi se sen. Om det inte blir skillnad på smaken föredrar jag att förvälla, det sega gör inget men torkningen tar sån PLATS! I julklapp ska jag önska mig en såndär OBH Nordica-tork!

0

Boman

9 okt 2009 kl. 06:24

Rekommendera absolut torkning. Strunta i papper, lägg dem på ett tunt tyg som du spänner upp på lämplig plats. Det behöver inte vara varmt, normal rumstemperatur bara men luftigt. Om du har en rumsfläkt, sätt på den ett tag. Svampen är såpass torr så river du isär den torkar den på ett dygn.

0

"JAS" Helsingborg

9 okt 2009 kl. 07:12

Enligt mig och jens linder & pelle Holmberg i sin senaste bok SVAMPLYCKA skriver de och jag håller med.
” Svart trumpetsvamp är utmärkt att torka MEN blir lätt en aning besk om den inte blötläggs i rikligt med vatten - som skall slängas bort innan svampen tillagas”

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone