1. Man ser inte hur stora de är men det kan vara stubb-bläcking.
2. Ja, strecknagling är det allt.
3. Wow! Jag tror det är släktet Claussenomyces - gröna geleskålar. Den orangea kanske är en gammal “utfluten” vaxskål - Orbilia.
4. Dallergröppa. Men har den mystiska svampen vita hår i kanten?! Den liknar Neottiella rutilans! - stor moss-skål. Har kallats rödskimrande skålsvamp. Men din växer ju på ved!
5. Spännande!
6. Fantastiskt.
Hej Hans, du skriver- Wow! är den ovanlig, om det nu är den, hittar inte något på nätet? Jo nog är det Dallergröppa den finns överallt i denna skogdunge.När det gäller “vaxskålen - Orbilia”?så såg den ut så här för någon vecka sedan du hade samma förslag då fast inte “utfluten”, se bild. Irene, nästa gång skall jag ta ett kollekt på dn kanske för det är den enda jag sett i denna skogsdunge och det mörka på bild 2 är jag nästan säker på är små Lycogala conicum, på bild 1 i detta inlägg ser de dom tillsammans med ” purpurtickan”? syns i nedre delen av bilden, den är då liten men har stadigt växt den lila skålen är säkert, Violett geléskål Ascocoryone sarcoides och någon grå Mollisia är det, den finns oxå överallt.
Ahaa Hans! Nu fattade jag vad du menade med detta ” Den liknar Neottiella rutilans! - stor moss-skål. Har kallats rödskimrande skålsvamp. Men din växer ju på ved!2 Jag antar att du menar bild 3 i serie 4. Det är en förstoring på den mystiska gelén,( vaxskål - Orbilia)!
Ja, jag menar bild 3 i serie 4.
Den gröna (Claussenomyces) har jag aldrig sett själv men jag är fascinerad av discomyceter, kanske mer ju mindre och obekanta de är. Det är därför jag skriver “Wow”. Claussenomyces är speciella för att de förutom grönskålarna (Chlorociboria) är de enda gröna arterna. Men de är nog ganska vanliga och förbisedda.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.