0 423 visningar

14 svar

Lite mer från idag.

"JAS" Helsingborg

8 okt 2009 kl. 23:04

Serie 1 en Bläcksvamp men vilken av de 50-70 arterna, växer på gammal boklåga.

0

"JAS" Helsingborg

8 okt 2009 kl. 23:07

serie 2. En Streck nagelskivling med mycel, eller? Blev lite osäker så här på nattkröken:)

0

"JAS" Helsingborg

8 okt 2009 kl. 23:10

Serie 3. En liten grön skål eller plätt eller vadå? och så den lilla geléaktiga mystiska saken igen, den har vuxit lite sedan sist.

0

"JAS" Helsingborg

8 okt 2009 kl. 23:13

Serie 4. Dallargröppa, Merulius tremellosus. Och en bild till på gelémystiken!

0

"JAS" Helsingborg

8 okt 2009 kl. 23:17

Serie 5. Något annat mystiskt som jag har följt några månader växer långsamt och liknar nu någon tagging men det är det ju knappast, liten skulle kunna vara någon myxomycet kanske????

0

"JAS" Helsingborg

8 okt 2009 kl. 23:19

Serie 6. Jag hade detta för några veckor sedan men det är fortfarande lika vackert men vad tusan är det, jag trodde på något mögel då och jag vet inte nu heller?

0

Hans v E

9 okt 2009 kl. 11:13

1. Man ser inte hur stora de är men det kan vara stubb-bläcking.
2. Ja, strecknagling är det allt.
3. Wow! Jag tror det är släktet Claussenomyces - gröna geleskålar. Den orangea kanske är en gammal “utfluten” vaxskål - Orbilia.
4. Dallergröppa. Men har den mystiska svampen vita hår i kanten?! Den liknar Neottiella rutilans! - stor moss-skål. Har kallats rödskimrande skålsvamp. Men din växer ju på ved!
5. Spännande!
6. Fantastiskt.

0

Irene A

9 okt 2009 kl. 13:56

Jag gissar purpurticka på 5:an, men där fanns annat kul också, minst tre arter som ser ut som skålsvampar. En grå Mollisia, nånting lila och nånting mörkgrönt på bild 2(?)

0

"JAS" Helsingborg

10 okt 2009 kl. 00:58

Jo jag vet att det finns mer än en art på många av bilderna från det här området.:)

0

"JAS" Helsingborg

10 okt 2009 kl. 11:24

Hej Hans, du skriver- Wow! är den ovanlig, om det nu är den, hittar inte något på nätet? Jo nog är det Dallergröppa den finns överallt i denna skogdunge.När det gäller “vaxskålen - Orbilia”?så såg den ut så här för någon vecka sedan du hade samma förslag då fast inte “utfluten”, se bild. Irene, nästa gång skall jag ta ett kollekt på dn kanske för det är den enda jag sett i denna skogsdunge och det mörka på bild 2 är jag nästan säker på är små Lycogala conicum, på bild 1 i detta inlägg ser de dom tillsammans med ” purpurtickan”? syns i nedre delen av bilden, den är då liten men har stadigt växt den lila skålen är säkert, Violett geléskål Ascocoryone sarcoides och någon grå Mollisia är det, den finns oxå överallt.

0

"JAS" Helsingborg

10 okt 2009 kl. 11:28

Ahaa Hans! Nu fattade jag vad du menade med detta ” Den liknar Neottiella rutilans! - stor moss-skål. Har kallats rödskimrande skålsvamp. Men din växer ju på ved!2 Jag antar att du menar bild 3 i serie 4. Det är en förstoring på den mystiska gelén,( vaxskål - Orbilia)!

0

Hans v E

11 okt 2009 kl. 00:18

Ja, jag menar bild 3 i serie 4.

Den gröna (Claussenomyces) har jag aldrig sett själv men jag är fascinerad av discomyceter, kanske mer ju mindre och obekanta de är. Det är därför jag skriver “Wow”. Claussenomyces är speciella för att de förutom grönskålarna (Chlorociboria) är de enda gröna arterna. Men de är nog ganska vanliga och förbisedda.

0

"JAS" Helsingborg

11 okt 2009 kl. 12:01

Ok och tack Hans v E. Men det finns inte mycket att läsa om dem på nätet?

0

Hans v E

11 okt 2009 kl. 21:32

Nej, men de finns i Breitenbach & Kränzlin: Pilze der Schweiz, del 1, Dennis: British ascomycetes och Ellis & Ellis: Microfungi on lands plants.

0

"JAS" Helsingborg

11 okt 2009 kl. 23:23

Många böcker blir det!!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone