Så här års är det läge att söka blåmusseroner i granskogarna och då kan man ibland hitta dessa två arter.
Den 10 sept skulle jag kolla om det fanns några vårmussar i vårmussegranskogen. Det gjorde det inte, men som vanligt växte barrmusseroner i samma, homogena barrmatta som vårmussarna tidigare växt i. Flera mycel fanns i området, men jag klarade då inte av att fota på plats, utan några frk fick följa med hem.
Förra året ”pratades” det om barrmussar i en tråd som Gula startade, men ingen visade hur barrmusseron, Leucopaxillus cerealis, (tidigare L.lentus, ännu tidigare Tricholoma lentum) verkligen ser ut. (Det var under namnet T.lentum som jag i sann Cortinsk anda började äta den ”för länge sen”.)
Några bilder från ”ateljefönstret” visar hattfärg och skivkaraktär.
Den 11 sept 2008 guidade jag en UU-exkursion i en av ”mina näst bästa skogar”. Då hittade vi bittermusseron, Leucopaxillus gentianeus, under gl gran och jag skrev då ett Forum-inlägg ”För första gången…”. Då fanns ingen Artportal-rapport från U-a k:n, men nu har två gamla dykt upp, dock ingen från min sida om stan. Återbesökte lokalen flera ggr -08 och har varit där några ggr i år också. Den 6 oktober tog jag bilder på plats och tog hem ett ex för nya bilder. Två serier, den sista visar bl.a.hur nedlöpande skivorna är.
Jag förstår inte varför Artdatabanken presterat ett ”blad” för barrmusseronen – men inte för bittermusseronen!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.