0 656 visningar

9 svar

Kejsarspindling?

HIK

9 okt 2009 kl. 19:24

Får en Kejsarspindling(i bokskog)se ut så här? Hatten är 14cm bred och hatten går lite i oliv,
hatten och bulben blir blodröd av KOH.

0

Karl S

9 okt 2009 kl. 22:29

Jag har svårt att tro det, om med kejsarsp. du menar Cortinarius elegantissimus? dom är mera orangegula. Det var ena gamla torra rackare du har hittat. Har du möjlighet att kolla sporerna? Hos C. elegantissimus är dom ovanligt stora, upp till 16 µm.

Du är i alla fall i rätt grupp (Fulvi), men så blek och med den lutreaktionen vet jag ingen.

0

HIK

9 okt 2009 kl. 22:49

Dom är i ganska bra skick och inte speciellt torra,jag är imponerad av storleken på den största av dom 14cm bred, jag ska försöka få sporerna kollade, synd om det inte går att få namn på denna (i mitt tycke) vackra Flegg.

0

Tony S

9 okt 2009 kl. 23:25

Funderade på en art jag aldrig sett, kopparspindling Cortinarius cupreorufus (C. orichalceus). Den kan tydligen vara ganska blek som ung, särskilt mot hattkanten. Bara en vild gissning.

http://www.funghiitaliani.it/uploads/monthly_08_2007/post-620-1187708057.jpg

0

HIK

10 okt 2009 kl. 00:20

Delade på svampen och foten är svagt citron gul, hatten är vit och närmast skivorna samma färg som foten, foten blir saffransgul med KOH, ingen reaktion i hatten.

0

HIK

10 okt 2009 kl. 00:34

Skickar en bild också.

0

Karl S

10 okt 2009 kl. 08:46

Problemet med C: orcichalceus (= C. cupreorufus), Tony, är att den saknar den starka röda lutreaktionen (blir grön, sedan rödbrun). Och vid den åldern på svampen bör den vara ganska så kopparartad.

HIK, kan du visa oss hela hattytan?

0

Lennart S

10 okt 2009 kl. 20:28

Nu har jag mikroskoperat din vackra svamp. Vad man ska tänka på då man använder KOH. Använd en stark lut mellan 10- 30 procent duger. Har man för svag lut stämmer inte reaktionen som beskrivs i litteraturen. Med sådan lut får man en kraftig rödfärgning av både kött och hatt liksom på bulbkant. Sporerna är mandelformiga till lätt citronformiga och ligger mellan 10-11,5 µmi längd.Du har ju fullvuxna ex så man ser inte den gröna kanten som unga ex sannolikt skulle ha. Det är alltså troligt att du har hittat Cortinarius prasinus, grönkantad spindlig. Grattis! Det är första gången som jag kommit i kontakt med den.

0

HIK

10 okt 2009 kl. 21:56

Det var ju riktigt roligt, får nog ge mig ut på balsberget imorgon och leta efter fler fleggar, tack för hjälpen Hasse.

0

Karl S

10 okt 2009 kl. 22:11

Jo, C. prasinus verkar vara en god diagnos, fast vi inte har sett hattfärgen. Den är ju normalt inte lika röd som hos C. orichalceus när dom är utvuxna, så det kan nog stämma. Sporstorleken utesluter naturligtvis C. elegantissimus.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone