Jag har svårt att tro det, om med kejsarsp. du menar Cortinarius elegantissimus? dom är mera orangegula. Det var ena gamla torra rackare du har hittat. Har du möjlighet att kolla sporerna? Hos C. elegantissimus är dom ovanligt stora, upp till 16 µm.
Du är i alla fall i rätt grupp (Fulvi), men så blek och med den lutreaktionen vet jag ingen.
Funderade på en art jag aldrig sett, kopparspindling Cortinarius cupreorufus (C. orichalceus). Den kan tydligen vara ganska blek som ung, särskilt mot hattkanten. Bara en vild gissning.
http://www.funghiitaliani.it/uploads/monthly_08_2007/post-620-1187708057.jpg
Nu har jag mikroskoperat din vackra svamp. Vad man ska tänka på då man använder KOH. Använd en stark lut mellan 10- 30 procent duger. Har man för svag lut stämmer inte reaktionen som beskrivs i litteraturen. Med sådan lut får man en kraftig rödfärgning av både kött och hatt liksom på bulbkant. Sporerna är mandelformiga till lätt citronformiga och ligger mellan 10-11,5 µmi längd.Du har ju fullvuxna ex så man ser inte den gröna kanten som unga ex sannolikt skulle ha. Det är alltså troligt att du har hittat Cortinarius prasinus, grönkantad spindlig. Grattis! Det är första gången som jag kommit i kontakt med den.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.