Serie 6. Några bilder på annat under promenaden tillbaks till bilen för förflyttning mot Vombs fure. Bild 1 inte så bra fel objektiv men i skyn syns det ett gäng Tranor, den stora flytten pågår just nu och bara igår flyttade tusentals de höll på från det jag anlände vid 10 tiden tills Helena och jag åkte från Vombs fure vid 17 tiden och Helena sa att de har följt henne hela veckan.
Jag har faktiskt hört tranor varenda fredag i flera veckor, men inte en bråkdel av i förrgår, och detta var första gången jag kunde se dom! Jag tror att de var på inflygning inför kvällen, och i lördags förmiddag såg jag dem igen (en bit österut), de kretsade uppåt för att formera sej o flyga vidare. Häftigt med så otroligt många, kul att vi var på plats när det hände JAS! Bild 1 är från Vomb, tagen med mobilen, bild 2 är från “det där andra stället” på lördagen. ;)
3.3 — kan det vara gamla urblekta Marasmius wynnei? Eller gamla urblekta Mycena inclinata, men den växer väl inte på bok?
4. Tycker sprödingen är för ljus för Psathyrella piluliformis. Men har inget bättre förslag. Håller med om Hypholoma fasciculare.
5. Tror däremot inte här på H. fasciculare. H. capnoides?
Hej Karl S! Nej ingen mycena och när jag kollar på nätet så ser wynnei alldeles för blek ut, först trodde jag på en svavelslöjing men när jag vände på den så såg jag att det var något helt annat. Den är inte uttorkad och det fanns som sagt rätt gott om dem, växer inte tuvat utan solitärt, djupt i boklövsförnan, de verkar oxå vara hyrofana. På serie 5 är det Svavelslöjing bilderna tagna med blixt och då blir inte färgerna hundra ibland, skivorna är inte så gråa i verkligheten, jag känner slöjingarna rätt väl oxå och rökis och svavel tar jag inte fel på, dessutom växer dessa på en gammal bokstubbe.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.