0 372 visningar

24 svar

S. Sanby 091009 ?

"JAS" Helsingborg

10 okt 2009 kl. 12:00

Inga frågetecken i första serien bara några bilder på Fnöskticka:)

0

"JAS" Helsingborg

10 okt 2009 kl. 12:03

Serie 2. En Safftanshätta och på bild 3 någon som jag vill ha hjälp med.

0

"JAS" Helsingborg

10 okt 2009 kl. 12:06

Sreie 3. En fingersvamp som är vanlig här nere i bokskogarna men jag har dålig koll på vilken det är. Bild 2 ?, bild 3 oxå ett? Mild fukt och smak.

0

"JAS" Helsingborg

10 okt 2009 kl. 12:16

Serie 4. Kan detta vara sprödingen Psathyrella piluliformis? Bild 3 en Svavelslöjing.

0

"JAS" Helsingborg

10 okt 2009 kl. 12:19

Serie 5. 3 bilder på Svavelslöjing Hypholma fasciculare.

0

"JAS" Helsingborg

10 okt 2009 kl. 12:23

Serie 6. Några bilder på annat under promenaden tillbaks till bilen för förflyttning mot Vombs fure. Bild 1 inte så bra fel objektiv men i skyn syns det ett gäng Tranor, den stora flytten pågår just nu och bara igår flyttade tusentals de höll på från det jag anlände vid 10 tiden tills Helena och jag åkte från Vombs fure vid 17 tiden och Helena sa att de har följt henne hela veckan.

0

"JAS" Helsingborg

10 okt 2009 kl. 12:26

Sista serien i denna tråd, en Röd glada Milvus milvus:))

0

Kristina i Lund

10 okt 2009 kl. 16:22

Ja här flög det tranor på väg söderut för en stund sedan! Vilken underbar bild på gladan! Visst är de ståtliga!

0

"JAS" Helsingborg

10 okt 2009 kl. 16:40

För 20 år sedan fanns det endast ett fåtal häckande par av denna vackra fålel i Skåne, nu finns de överallt och rätt långt upp i landet:)

0

Stefan hbg

10 okt 2009 kl. 17:31

Ja visst är det så JAS nu ser man dom överallt. Den enda rovfågel jag känner igen direkt t.o.m i motljus med deras V-formade stjärt. Verkligen skoj.

0

"JAS" Helsingborg

10 okt 2009 kl. 17:35

Det där med “rovfågel” är ibland lite märkligt. Gladan är ju en ren asätare och tar alltså inga rov.?

0

Stefan hbg

10 okt 2009 kl. 17:40

Hehe, ja det har du rätt i JAS. Är väl ungefär som pelagisk vad gäller fiskar. Alla vet att en Torsk är en bottenfisk men lik förb… hugger dom ibland nästan under båten :)

0

Stefan hbg

10 okt 2009 kl. 17:44

Gillar verkligen den första bilden, stirrar rakt ner i objektivet.Den har stenkoll på dig JAS…

0

"JAS" Helsingborg

10 okt 2009 kl. 18:00

Jodå, den såg mig och drog, precis som torsken gör:)

0

"JAS" Helsingborg

11 okt 2009 kl. 00:18

Kan det vara en Rosa rättikhätta Mycena rosea i serie 2 bild 3? Och vad säger ni om sprödingen i serie 4?

0

Tony S

11 okt 2009 kl. 00:39

Jodå, visst är det Mycena rosea.

0

"JAS" Helsingborg

11 okt 2009 kl. 00:48

Tack för det Tony S.

0

svampstaff

11 okt 2009 kl. 01:13

Kanske kastanjespröding och tegelröd slöjskivling i serie4?

0

Vombs fure

Helena i Lund

11 okt 2009 kl. 08:41

Jag har faktiskt hört tranor varenda fredag i flera veckor, men inte en bråkdel av i förrgår, och detta var första gången jag kunde se dom! Jag tror att de var på inflygning inför kvällen, och i lördags förmiddag såg jag dem igen (en bit österut), de kretsade uppåt för att formera sej o flyga vidare. Häftigt med så otroligt många, kul att vi var på plats när det hände JAS! Bild 1 är från Vomb, tagen med mobilen, bild 2 är från “det där andra stället” på lördagen. ;)

0

svamparna

Karl S

11 okt 2009 kl. 10:53

3.3 — kan det vara gamla urblekta Marasmius wynnei?  Eller gamla urblekta Mycena inclinata, men den växer väl inte på bok?

4. Tycker sprödingen är för ljus för Psathyrella piluliformis.  Men har inget bättre förslag. Håller med om Hypholoma fasciculare.

5. Tror däremot inte här på H. fasciculare. H. capnoides?

0

svamparna

"JAS" Helsingborg

11 okt 2009 kl. 11:17

Hej Karl S! Nej ingen mycena och när jag kollar på  nätet så ser wynnei alldeles för blek ut, först trodde jag på en svavelslöjing men när jag vände på den så såg jag att det var något helt annat. Den är inte uttorkad och det fanns som sagt rätt gott om dem, växer inte tuvat utan solitärt, djupt i boklövsförnan, de verkar oxå vara hyrofana. På serie 5 är det Svavelslöjing bilderna tagna med blixt och då blir inte färgerna hundra ibland, skivorna är inte så gråa i verkligheten, jag känner slöjingarna rätt väl oxå och rökis och svavel tar jag inte fel på, dessutom växer dessa på en gammal bokstubbe.

0

Psathyrella piluliformis

"JAS" Helsingborg

11 okt 2009 kl. 11:29

Tycker nog att “min” liknar Psathyrella piluliformis rätt mycket.

0

Hans v E

11 okt 2009 kl. 11:46

På 3;3 skulle jag vilja säga något i “bleknaglingsgruppen” d.v.s (det nya) släktet Gymnopus.

0

"JAS" Helsingborg

11 okt 2009 kl. 17:45

Tack för det Hans v E, Skulle ju kunna vara denna då kanske? Gymnopus dryophilus / Collybia Dryophila

0

Hans v E

11 okt 2009 kl. 21:19

Den gruppen ja.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone