Så nu var jag på väg mot Vombs fure och blev fikasugen men då måste an ju hitta ett “bra” ställe att fika på. Nu var jag på okända vägar men jag hade sett en skylt men “naturskydsområde” på så jag ansåg att förutsättningarna var goda. Så dyker betes/ängsmarken upp med en vacker enebacke. Fick känslan av att här borde det finnas vaxingar och oj vad rätt jag fick. Nu är jag inte så hemma på dessa, så jag komer inte ens att chansa på några namn utan det blir ett gäng ???? och ett rop på HJÄLP:) Serie ett, en gul.
Serie 1. Kanske en Gulvaxsking Hygrocybe chlorophana.
Serie 2. kanske en Alabastervaxing. Hygrocybe virginea.
Serie 3. Kanske en Mönjevaxing Hygrocybe miniata.
Serie 4. Kanske en Ängsvaxing Hygrocybe pratensis.
Serie 5. kanske en Papegojvaxingen, Hygrocybe psittacina.
Serie 6. kanske en Blodvaxing Hygrocybe coccinea.
Serie 7. ?
Allt är bara gissningar från min sida men något måste jag ju göra så gissa blir min sysselsättning idag:)
Jag är mycket imponerad av dsk stjärnorna som lyckas komma på bra artförslag från bara ett kort. Det är ju jätte svårt! :)
Men här är mina förslag JAS :
1 Sprödvaxing
2 vitvaxing (samma som ditt eget förslag H virginea)
3 ? vågar ej gissa
4 Ängsvaxing
5 broskvaxing
6 blodvaxing
7 ???
Hoppas någon stjärna kommer med ett förslag på 7:an! Jätte nyfiken på vad det kan vara.
Tack Irene! Ser nu att det har kommit en katt bland hermelinerna eller vad det nu heter. Om du kollar min tråd “Intresant från 091009” serie 2 bild 3 däe hör den hemma tog båda serierna nästan samtidigt med de båda?! arterna liggande rätt nära varandra och en tycks ha rymt:)
Serie 7 ser märklig ut. Har den violett hatt eller är det himlen som speglar sig? På min skärm ser den violett ut.
Det ser nästan ut som någon skum Squamanita, men jag känner dom för lite. Finns det någon med nedlöpande lameller? Det kanske bara är vanlig klubbtrattis.
Narrmusseron? Översätt.
(kollade faktiskt i dyntaxa, ingen träff).
Annars håller jag med om Hygrocybe punicea på 6an. De tjocka och 2-färgade (vitt-rött) lamellerna är typiska.
Sidospår: hur kommer man direkt in i dyntaxa? Jag får ett fönster med
A time-out has occurred
följt av ett annat där man måste starta deras “program”? Jobbigt.
Jag är mest enig med Irenes förslag (som vanligt ;-)):
1. sprödvaxing
2. vitvaxing
3. honungsvaxing
4. ängsvaxing
5. papegojvaxing
6. blodvaxing
7. klubbtrattskivling + någon rödskivling (I nedre bilden är de tre till höger klubbtratt och de två till vänster en Entoloma).
Karl, DynTaxa är ett program som får timeout efter en stund då man inte använder det, så den måste “startas” varje gång, adressen är:
http://dyntaxa.artdata.slu.se/
Narrmusseroner är släktet Porpoloma, man kan söka med jokertecken (%) både på svenska och vetenskapliga namn,
sök t ex på “%narrmusseron%” för att få träffar.
Tack för det Michael, såg oxå att du kollat min tråd “Intressant från 091009” och där är en förklaring till varför det blev en Entoloma med bland trattskivlingen och en del namnförslag från mig men jag gick på Irenes förslag om någon rödskivling men du säger någon nopping så nu susar det i pallet:)
Om jag förstår rätt så har den hittats i ängsmark i Danmark syns oxå på en del bilder på nätet att fotona är tagna i ängsmiljö!? Där jag hittade den fans det oxå gamla stora stubbar av gran och sannolikt då rester av ytliga rötter i slänten där jag fann dessa, så vad vet man?. Men som sagt mikroskopet får väl avgöra saken så småningom.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.