Hej Robban, läget? Jag skall till Västervik i början på veckan hur ser det ut i markerna? tack för ditt förslag på “fingersvamparna” jag skulle tippa på Hagfingersvamp Clavulinopsis helveola på den gula. Den mer orange parasiterade inte på någon larv/puppa vad jag kunde se så jag tror inte på Larvklubba, däremot levde den under en Gelétagging vid gammal tallstubbe!
Har inte så mycket att bidra med, mest frågetecken :-)
1/1-2 skulle väl också kunna vara aprikosfingersvamp, Clavulinopsis luteoalba?
2. Diverse rödskivlingar, inga namnförslag från mig
3/3 en grynskivling, ev. den gulköttiga, Cystoderma jasonis. Jag tycker att den ofta är ganska mörk upptill på foten och kommer relativt sent på året
4 blygrå äggsvamp - osäker på storleken..
Några idéer:
2.2-3 noppingar, Irene får komma med ett bud.
3.1-3 kanske också en nopping, jag har för mig att det finns en med gulaktig hatt men har glömt namnet. Annan möjlighet: Galerina beroende på färgtrogenhet.
4.1-2 en äggsvamp, den ser ut att svartna.
5. Mycena polygramma
8.2 Pseudohydnum gelatinosum
1: Tänkte också på Clavulinopsis luteoalba innan jag såg Irenes svar (för att de delvis är vita).
2: Föreslår Clavulinopsis laeticolor.
3: Tänkte först på röd larvklubba och geletratting men du fann ju ingen larv så geltratting återstår trots att de ser lite ynkliga ut.
7: Tuvnagling (=tuvnagelskivling).
Tack alla för era svar och förslag, jag hoppas Sven-Åke har tid framöver med alla mina kollekt!
Här kommer lite förslag från mig själv:)
Serie 2. 2:an bild 3 alltså i , vad sägs om Silkesröding Entoloma sericeum.
Serie 2. 1:an bild 1-2, skulle kunna vara, Stjärnrödhätting Entoloma conferendum.
Angående “röd larvklubba” så ju mer jag tittar på bilder ju mer liknar “min” svamp den och jag grävde lite men som sagt såg ingen larv eller liknande men jag kan ju ha missat den då jag inte letade efter något sådant då detta var mitt första fynd av den i så fall och när man inte vet så letar man kanske inte så noga. Grrrr:( Den lilla äggsvampen är ca: 15mm i diam. så blygrå kan stämma bra.
1. De gula fingersvamparna: finns några olika arter att välja mellan, mikroskopering är nödvändig (Clavulinopsis luteoalba/laeticolor/helveola)
2. Några noppingar (Entoloma)
5. En flåhätta (Mycena epipterygia), finns flera olkia varieteter beskrivna.
8. Gelétagging + luthätta (Mycena stipata = gamla M. alcalina)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.