0 645 visningar

19 svar

Intresant från 091009

"JAS" Helsingborg

10 okt 2009 kl. 13:33

Första serierna är från samma plats som vaxingarna. Serie 1 2 fingersvampar eller?

0

"JAS" Helsingborg

10 okt 2009 kl. 13:35

Sereie 2. En toppskivling kanske och bild 3 är vadå ?

0

"JAS" Helsingborg

10 okt 2009 kl. 13:36

Serie 3. En vadå, 2 bilder och en vadå??

0

"JAS" Helsingborg

10 okt 2009 kl. 13:38

Serie 4. En liten röksvamp som är över men det kanske går ändå? Bild 3 någon vi alla känner.

0

"JAS" Helsingborg

10 okt 2009 kl. 13:42

Serie 5. Nu är jag äntligen nere i Vombs fure, tillsammans med Helena. Vi for åt var sitt håll för att undersöka tillgången på något ätligt. Det blev först en Hätta men vilken?

0

"JAS" Helsingborg

10 okt 2009 kl. 13:43

Serie 6. En Prickmuseron och en Klibbticka?

0

"JAS" Helsingborg

10 okt 2009 kl. 13:44

Serie7. En som jag frågat på innan men slarvat bort, hittade den igår igen:)

0

"JAS" Helsingborg

10 okt 2009 kl. 13:48

Serie 8. Någon jag missat innan men nu så stötte jag på den lite överallt tillochmed på en rot i grässlutningen tillsammans med vaxingarna.

0

"JAS" Helsingborg

10 okt 2009 kl. 13:50

Till sist en bild på alla kollekten från igår:)

Det blev ett Trollsmör oxå och en sissta tranhälsning.

0

Robban O-Hamn

10 okt 2009 kl. 14:04

Ett förslag på serie 1 är
Slank fingersvamp!
Serie 2 kanske Röd larvklubba.

0

"JAS" Helsingborg

10 okt 2009 kl. 15:12

Hej Robban, läget? Jag skall till Västervik i början på veckan hur ser det ut i markerna? tack för ditt förslag på “fingersvamparna” jag skulle tippa på Hagfingersvamp Clavulinopsis helveola på den gula. Den mer orange parasiterade inte på någon larv/puppa vad jag kunde se så jag tror inte på Larvklubba, däremot levde den under en Gelétagging vid gammal tallstubbe!

0

Robban O-Hamn

10 okt 2009 kl. 16:18

Regnet har gjort sitt,nu skulle vi bara ha lite värme med. Men det
Växer både här och där nu.

0

"JAS" Helsingborg

10 okt 2009 kl. 19:52

Inga namnförslag på svamparna men nu är det väl fotboll som gäller den närmste timmarna:)

0

Tony S

10 okt 2009 kl. 21:53

Serie 1. Håller med Robban om röd larvklubba.
Serie 7. Tuvnagelskivling
Flera av de övriga är väldigt knepiga.

0

Irene A

10 okt 2009 kl. 22:12

Har inte så mycket att bidra med, mest frågetecken :-)

1/1-2 skulle väl också kunna vara aprikosfingersvamp, Clavulinopsis luteoalba?

2. Diverse rödskivlingar, inga namnförslag från mig

3/3 en grynskivling, ev. den gulköttiga, Cystoderma jasonis. Jag tycker att den ofta är ganska mörk upptill på foten och kommer relativt sent på året

4 blygrå äggsvamp - osäker på storleken..

0

Karl S

10 okt 2009 kl. 22:22

Några idéer:
2.2-3 noppingar, Irene får komma med ett bud.
3.1-3 kanske också en nopping, jag har för mig att det finns en med gulaktig hatt men har glömt namnet. Annan möjlighet: Galerina beroende på färgtrogenhet.
4.1-2 en äggsvamp, den ser ut att svartna.
5. Mycena polygramma
8.2 Pseudohydnum gelatinosum

0

Hans v E

10 okt 2009 kl. 23:25

1: Tänkte också på Clavulinopsis luteoalba innan jag såg Irenes svar (för att de delvis är vita).
2: Föreslår Clavulinopsis laeticolor.
3: Tänkte först på röd larvklubba och geletratting men du fann ju ingen larv så geltratting återstår trots att de ser lite ynkliga ut.
7: Tuvnagling (=tuvnagelskivling).

0

"JAS" Helsingborg

11 okt 2009 kl. 00:03

Tack alla för era svar och förslag, jag hoppas Sven-Åke har tid framöver med alla mina kollekt!
Här kommer lite förslag från mig själv:)
Serie 2. 2:an bild 3 alltså i , vad sägs om Silkesröding Entoloma sericeum.

Serie 2. 1:an bild 1-2, skulle kunna vara, Stjärnrödhätting Entoloma conferendum.

Angående “röd larvklubba” så ju mer jag tittar på bilder ju mer liknar “min” svamp den och jag grävde lite men som sagt såg ingen larv eller liknande men jag kan ju ha missat den då jag inte letade efter något sådant då detta var mitt första fynd av den i så fall och när man inte vet så letar man kanske inte så noga. Grrrr:(  Den lilla äggsvampen är ca: 15mm i diam. så blygrå kan stämma bra.

0

Michael Krikorev

11 okt 2009 kl. 11:58

1. De gula fingersvamparna: finns några olika arter att välja mellan, mikroskopering är nödvändig (Clavulinopsis luteoalba/laeticolor/helveola)

2. Några noppingar (Entoloma)

5. En flåhätta (Mycena epipterygia), finns flera olkia varieteter beskrivna.

8. Gelétagging + luthätta (Mycena stipata = gamla M. alcalina)

0

"JAS" Helsingborg

11 okt 2009 kl. 17:35

Hej och tack för det Michael, var ganska säker på flåhättan då jag efter fotograferingen flådde en hatt, luthättan var jag mer undrande över. Stackars Sven-Åke, han/vi kommer att ha en del att göra någon dag/dagar framöver, har många kollekt att gå igenom:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone