0 923 visningar

21 svar

Kruskantarell? Grå kantarell?

Mian

10 okt 2009 kl. 18:15

Skulle jättegärna vilja ha hjälp att bestämma 1-2 kantarellarter. De ser inte likadana ut tycker jag (en har tydliga åsar, den andra slät som en röd-gul trumpetsvamp).
(Trattkantarell eller svart trumpetsvamp är det inte, det ser jag tydligt.)

Växer på olika växtställen (50 meter från varandra) i samma lövskog: björk, hassel och ek.
OBS: Bilderna i själva blogginläggen är klickbara till ökad storlek.

http://miansblogg.blogspot.com/2009/10/rariteter.html

http://miansblogg.blogspot.com/2008/09/kuskantarell.html

0

Birgitta D

10 okt 2009 kl. 18:42

Har svarat på din blogg. Bor du i Falköping?

0

Mian

10 okt 2009 kl. 18:50

Birgitta: jag har inte fått någon kommentar på min blogg? Kanske gick nåt galet då du kommenterade.
Jo det stämmer, jag bor i Falköping. Är du den Birgitta D som jag känner månne :)

0

buffy

10 okt 2009 kl. 18:53

Jag tycker den liknar en trattkantarell.

0

Mian

10 okt 2009 kl. 18:57

Buffy: Trattisar och röd-gula tycker jag mig ha järnkoll på:
http://miansblogg.blogspot.com/2009/09/repetitionskurs.html

Jag vill påstå att jag är nästan 100% säker på att det inte är trattkantareller, men jag ger mig självklart om jag blir överbevisad :)

0

Buffy

10 okt 2009 kl. 19:03

Då har jag antagligen fel. Hoppas du har rätt, det är kul att hitta rariteter. Fin blogg!

0

Irene A

10 okt 2009 kl. 19:04

Det är kruskantarell på båda bilderna. Den andra som är slätare på undersidan, har torkat lite och då slätas rynkigheten ut.

Grå kantarell har tydligare, skivlika åsar. Den står fortfarande på min önskelista över arter som jag hoppas få hitta någon gång..

0

Mian

10 okt 2009 kl. 19:15

Irene A: tack för hjälpen!

0

klas jaederfeldt

10 okt 2009 kl. 19:25

2 an kan jag gå med på e kruskantarell. 1 är trattkantarell

0

Irene A

10 okt 2009 kl. 19:35

Men klas, skärp dig nu…
1 är också kruskantarell.

0

Mian

10 okt 2009 kl. 19:45

Jag blev också lite bekymrad när jag läste Klas svar och glad att se Irenes kärleksfulla? men bestämda tillrättavisning :)
Jag är amatör, men jag skulle lätt sätta hela löningen på att nr 1 inte är trattkantarell - det har jag plockat i 25 år och jag vet att de kan se v ä l d i g t olika ut, men inte just så där.

0

"JAS" Helsingborg

10 okt 2009 kl. 19:54

Klas är nog på lyset, han firar fotbollssegern i förväg:)

0

svampstaff

10 okt 2009 kl. 21:08

Ettan är trattkantarell och tvåan kruskantarell.

0

Mian

10 okt 2009 kl. 21:47

Jag har precis nu även lagt in bilden från förra året, 2008, längst på det första inlägget, bara så att ni vet…
http://miansblogg.blogspot.com/2009/10/rariteter.html

0

jas

klas jaederfeldt

10 okt 2009 kl. 23:34

är det något jag skiter i så är det fotboll. ge dem en boll var.men jag tycker fortfarande att 1 ser ut som en trattkantarell vad än Irene säger

0

jas

Robban O-Hamn

10 okt 2009 kl. 23:44

Är inte ettan en trattis så har den då åkt ner i min trattis korg.

0

bild

klas jaederfeldt

10 okt 2009 kl. 23:49

efter att ha sett bild ,den sista , så kan det vara kruskantarell, men jag har även sett trattkantareller som ser så ut.
möjligt att jaq trott att det skulle vara en krus om jag haft den i handen, men som sagt jag tycker inte bilden bevisar att det skulle vara en

0

klas, svampstaff, Robban

Irene A

11 okt 2009 kl. 00:04

Det gör inget om ni förväxlar kruskantarell med trattkantarell, kruskantarellen är en utmärkt matsvamp den oxå. Men nu säger i alla fall jag godnatt :-)

0

klas, svampstaff, Robban

"JAS" Helsingborg

11 okt 2009 kl. 00:47

Ok klas jaederfeldt, jag skall oxå skita i fotboll hädanefter och ägna mig mer åt svamp om det nu är möjligt. Absolut ingen mer dansk öl i alla fall det blev ingen segeröl i kväll i alla fall:(. Gör som Irene och säger godnatt.

0

Grethe F

11 okt 2009 kl. 16:14

Vilken fotboldsseger???????????????

0

"JAS" Helsingborg

11 okt 2009 kl. 17:09

Du är ju danska Grethe F så du fick väl fira.

0

Grethe F

11 okt 2009 kl. 17:20

Jag så det inte men läste HD i morse

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone