0 834 visningar

19 svar

Älglusfluga

Bo Reyer

10 okt 2009 kl. 19:26

Under dagens tur blev jag angripen av endast 2 vampyrer. De senaste frostnätterna har tydligen gjort viss nytta.

På måndag börjar älgjakten, och min önskan är att man skjuter dessa med hagelbössa, så att några fler blodsugare får sätta livet till. En enda älg kan bebos av 1000 - 1500 lusflugor. En vanlig kula dödar max 3st.

0

Robban O-Hamn

10 okt 2009 kl. 19:31

Kan man inte då jaga med eldkastare.

0

"JAS" Helsingborg

10 okt 2009 kl. 19:42

Har gjort en upptäckt! Igår var jag som ni antagligen har läst nere i Vombs fure i södra Skåne tillsammans med Helena. jag fick flera attacker av Hjortlusen men Helena inga även då vi bara befann oss några meter från varandra. jag drog mig då till minnes några av de värsta attackerna jag varit utsatt för, de inträffade i höstas då jag var uppe i Småland, jag hade då samma blå vindtygsjacka på mig som igår!!!! Slutsatt, de gillar blåa kläder =0

0

Ingvild

10 okt 2009 kl. 19:59

Hehe JAS….
Jeg gikk med lyse klær i dag, og min medplukker med blått… Tror han fikk noen flere på seg enn meg. Beklager å ødelegge teorien din ;-)

0

Ingvild

10 okt 2009 kl. 20:00

Unnskyld, jeg tror jeg fikk noen flere på meg enn han!!! Går litt fort her….

0

Kerstin, Lindome

10 okt 2009 kl. 20:29

Morgonen i skogen var jag klädd i blått, middagen i brunt, eftermiddagen i neongrönt,
(det sköts med gevär och man blir ju lite orolig att bli tagen för rådjur, eller ev. älg, 2 dagar före utsatt tid).
Kan bara rapportera att löss-eländet gillade brunt och neongrönt bättre än blått.
Men å andra sidan hade dom kanske sovmorgon.
Rekommenderar för övrigt både hagelbössa och eldkastare.

0

Grethe F

10 okt 2009 kl. 20:36

Då jag kom hem i dag efter att ha kammat mig i skogen och sen igen hemma kom där en travande ut ur håret på mig rakt ner i pannan, jag hade svart keps och i övrigt svarta kläder på mig nu ser jag fram emot frost natten vi ska ha nästa vecka

0

GW

10 okt 2009 kl. 20:49

En riktig Man klagar inte på insekter, han biter huvet av dom och går vidare..

0

Kerstin, Lindome

10 okt 2009 kl. 20:49

Idag provade jag ett nytt grepp.
Sjalett i “skurgums-knytning”.
Hårt åtdragen.
(Antar att endast vi födda på 40-talet vet vad jag talar om).
Vad hände? Jo, luspudlarna försökte bita mig i pannan.
Vi har haft åtminstone 5 frostnätter här i Västergötland, så vänta Dig inte för mycket Grethe F.

0

Kerstin, Lindome

10 okt 2009 kl. 20:52

Hörredu GW….
Du är välkommen till Västergötland för att bita huvudet av flera hundra tusen älgflugor.

0

Bo Reyer

10 okt 2009 kl. 21:12

Det är inte klövviltets fel att vi utsätts för detta obehag. Stoppa älgjakten och beväpna istället jägarkåren med Tenutex!

Om dessa personer istället för att öva på att döda fick lära sig hur man smörjer in en hjort eller älg på bästa sätt vore mycket vunnet.

Jag är helt övertygad om att detta skulle vara den slutgiltiga lösningen av problemet.

0

sista smörjelsen

zingo

10 okt 2009 kl. 23:46

Oj Bo vilket jättejobb att övertyga jägarkåren att smörja älg.
Det enda de vill gnida in dem med skulle möjligen vara en kryddig marinad…. ;-)

0

Grethe F

11 okt 2009 kl. 16:19

Jag vet det är ett elände och du jag har provat med din metod en enda gång med samma resultat du hade plus at den åkte av ofta i snårskog

0

Kerstin, Lindome

11 okt 2009 kl. 19:01

Du har så rätt Grethe, precis när man tränger sig igenom bushen fastnar sjaletten i en gren och man blir så f….
Var ute idag igen och tyckte nog att lusplågan var mindre.
Rå vitlök gniden i panna och nacke gjorde dom åtminstone lite förvirrade.
Att Tenutex-behandla alla älgar, rådjur, (och varför inte rävar) är en utmärkt idé.
Frågan är bara hur vi skall få till det?
En motion i riksdagen kanske?

0

Grethe F

11 okt 2009 kl. 19:07

Ja det vore nått men i alla fald inte så tokigt som en del förslag dom kommer med där i riksdagen

0

Bo, smörja älg :D

Lilla My

12 okt 2009 kl. 12:22

.. du kanske kan tänka dig att starta rikets första kurs i Älgsmörjning, då? Hojta till om det blir av, jag ska med glädje betala hela kursavgiften för att få se dig lägga omkull en fullvuxen tjur och njutningsfullt massera in lusmedel i raggen ;)

0

Kerstin, Lindome

12 okt 2009 kl. 13:27

Jag körde in huvudet i sidan på en älgko som inte hade vett på att flytta sig, för många år sedan.
Gick som vanligt med blicken i backen.
Vad jag minns - innan vi båda greps av panik och sprang åt varsitt håll - är att den var JÄTTESTOR.
Får nog tillbringa vintern på ett gym och lyfta skrot om jag skall ha en chans att golva något i den viktklassen.
Men, jag lovar att höra av mig innan jag testar.

0

Lilla My

12 okt 2009 kl. 13:43

OK, det är alltså inte bara de Gotländska kossvältarna som testat metoden att köra huvudet rakt i stenhårda flanken ;)))

0

Gunilla Lindström

12 okt 2009 kl. 13:51

Hej!
Varför gå omvägen kring att smörja in en älg, smörj istället i pannan eller nacken med tenutex-salvan. Är
det någon som provat?

PS. Det går att ta bort öronskabb på katt men den salvan, har provat för många år sedan. DS.

Hälsningar

0

Kerstin, Lindome

12 okt 2009 kl. 14:10

Låter som en bra övning med “Gotländska Kossvältarna”?
Man kanske kan bli medlem?
“Västgötska Älgvältarna” får vi kalla oss när vi är färdigutbildade.

Nej, jag har i alla fall inte provat med Tenutexsalva. Känns som om det skulle bli irriterat, är den inte väldigt stark och…
är den egentligen stark nog för att döda en älglus?
Älglusen är väl en massa hundra procent större än en skabb.
(Hoppas någon annan har testat, har fortfarande sviter efter en halv flaska TeeTree olja i håret).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone