0 667 visningar

13 svar

Gransvamp.

svampstaff

10 okt 2009 kl. 20:33

Från igår, på eller intill granlågor.

0

svampstaff

10 okt 2009 kl. 20:34

Fler frågetecken.

0

svampstaff

10 okt 2009 kl. 20:35

Fler?

0

svampstaff

10 okt 2009 kl. 20:44

Så här ser det ut när det är som jä...ast vid “storpissan” omberg, och idag blommade lupinerna igen hemmavid!?

0

Tony S

10 okt 2009 kl. 21:21

Jag tror du känner till de flesta av dessa redan Svampstaff.

Serie 1.
Fläckig bitterskivling
Rökslöjskivling (troligen)
Rättikhätta, Mycena pura

Serie 2.
Gifthätting (troligen)
Horngrå nagelskivling
Stubbmusseron

Hättorna i serie 3 vågar jag mig inte på.

0

svampstaff

10 okt 2009 kl. 21:30

Jo, men man blandar ihop alla arter till slut, nä hättor och noppingar är ingen lek)

0

Jan A, Uppsala

10 okt 2009 kl. 22:28

2:1 är en klar och tydlig gifthätting.

0

svampstaff

10 okt 2009 kl. 22:40

Jo nu har jag plötsligt sett den 3ggr på 2dar)

0

svampstaff

10 okt 2009 kl. 23:49

Serie1 bild2, tror jag själv på kantslöj, inte rökslöj, beroende på grövre fot och enstaka växtsett på granlåga, inte stubbe?

0

Irene A

11 okt 2009 kl. 00:02

Kantslöj är mycket spinkigare, jag skulle kalla den där rökslöjskivling.

0

svampstaff

11 okt 2009 kl. 00:14

oki.

0

"JAS" Helsingborg

11 okt 2009 kl. 00:27

Hättorna är vackra men ack så svåra, fina bilder och visst är det rökslöjing, gott gottigott gott:)

0

"JAS" Helsingborg

11 okt 2009 kl. 00:32

Du har en mussling och så ser det ut som någon stiftsvamp i serie 3 men de verkar ovanligt små, du får kolla upp den om några dagar, det är ju rätt kallt nu så det går inte lika fort längre.

0

svampstaff

11 okt 2009 kl. 01:11

Ska skaffa ett macroobjektiv först, innan jag brottas med stiftsvampar)
Funkar inte annars med bra bilder.
Ja den där ensliga lite fläckiga musslingen undrar jag över oxå.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone