Om det nu kan bestämmas att det är koralltaggsvamp så blev jag intreserad och kollade den på google.
Jag har hittat ett exemplar som med största sannolikhet var koralltaggsvamp, inte alls så stort och präktigt som Tobias, men väldigt tydligt likt exemplen på google, med långa vita taggar.
Trodde då att den växte på gran, men nu har jag lärt mig att den lever på lövved. Det måste då ha varit en stam av asp som jag fann den på, då det verkade vara just gran och asp som avverkats på platsen och man hade lämnat en väldig massa grenar och delar av stammar kvar. Det var såpass murket att det var svårt att avgöra vad som var vad.
Tack för alla svar! Jag har fortfarande inte fått något definitivt svar på vad det är för något… Den är stor ca 25 cm i diameter. Den hittades på en lönn som jag tyvärr var tvungen att förvandla till en högstubbe efter att en gren gått av över en väg och utgjorde en stor säkerhetsrisk i Borlänge. Jag skall försöka få till en träff med Anders och se om han kan ge ett slutgiltigt svar på vad det är för något.
Ja utan kemisk analys går det inte att säkert säga om det är koralltaggsvamp eller gyttrad taggsvamp….
Så domen tillsvidare är Koralltaggsvamp.
Roligt!!!
Min första… Tack för ert engagemang och hjälp. Jag hittade massa fint igår då jag inspekterade träd, ska försöka lägga ut dem…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.