0 231 visningar

14 svar

ca 400 karl johan

per d

22 aug 2006 kl. 16:08

runt 400 fina karl johan blev resultatet av 30 timmaroch 2 pers i en skog syd om aalborg i danmark i dag.
så lät vi säkert 400 som var allt för stora bli ståendes plus att där säkert var minst 400 som var snyltangripna och som givetvis också lämnades.

0

Bo E

22 aug 2006 kl. 16:24

Grattis!

Hoppas det blir ett bra Karl-Johan-år även häruppe i melklansverige.
I söndags hittade jag i alla fall en
(1 st.) “tall-kalle” på gammal timmerväg i barrskog.

0

Lena M

22 aug 2006 kl. 16:40

Men Per det var inte illa. Vad gör ni med alla dessa ?

0

per d

22 aug 2006 kl. 16:44

provade just att sälja en del till en italiensk restaurang i stan, men dom hade redanköpt av andra plockar till 60 kr kg, danska. så det blir till att äta det hela….
en del hyvlar jag med osthyvel och torkar, förväller en del och fryser. och i kväll blir det karl johan carpaccio !

0

bernadotte1

22 aug 2006 kl. 17:11

Hursa vafalls?

Vad är det för något?
Finns det i receptbanken?

0

per d

22 aug 2006 kl. 17:37

upps, skulle inte vara 30 timmar utan givetvis 3 timmar

0

Bo E

22 aug 2006 kl. 17:38

Hur var det nu med kung Karl-Johan och svamparna?
Är det bara Boletus edulis som ska kallas “Karl-Johansvamp” eller gäller det för den rödbruna och den finludna också?
Om icke, är det bevisat att kungen införde Boletus edulis till Sverige, eller fanns den redan fast och han bara var övermåttan förtjust i den?
Vill minnas att detta varit uppe förut men minns inte att några klara svar givits.
Nån som har fakta runt detta?

0

Carin

22 aug 2006 kl. 17:46

Vilken typ av skog och terräng var det där?

0

Lena M

22 aug 2006 kl. 18:05

Tdu inte att du kan sälja dem torkade framöver. Eller finns det ingen uppköpare i dina trakter ?

0

per d

22 aug 2006 kl. 18:24

carin, terrängen ör svagt kuperad med grönmossa på det mesta. det är en glest planterad granskog, förmodligen gallrad, som väl kan vara 40-60 år gammal.det intressanta är att dör under åren 98-04 endast sporadiskt förekom en eller annan karl johan där. 2005 plockade jag ca 1000 st som bara plötsligt var där och i fjol kom jag aldrig till den skogen.

0

per d

22 aug 2006 kl. 18:25

lena m, jo det blir nog att jag torkar en hel del såg att torkade kostar 1200 kr kg på varuhuset i stan.

0

MariaB

22 aug 2006 kl. 21:20

¨per!! På med ugnen, elementen, spisen, frysen, solen mm Och när dina golv svämmar över kan du få hyra min svamptork till kompispris =)
Grattis till skörden.

0

per d

22 aug 2006 kl. 21:33

tack mariab, men jag torkar som alltid på tidningspapper i mitt speciella svamporkningsrum. hyvlar för fullt med osthyvlen de flottaste fötterna just nu.

0

Tina Nordberg

22 aug 2006 kl. 21:49

Misstänker att du inte är sysslolös ikväll.
Grattis !!

0

CharinaJohansson

23 aug 2006 kl. 12:44

Grattis per d till kapet :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone