runt 400 fina karl johan blev resultatet av 30 timmaroch 2 pers i en skog syd om aalborg i danmark i dag.
så lät vi säkert 400 som var allt för stora bli ståendes plus att där säkert var minst 400 som var snyltangripna och som givetvis också lämnades.
provade just att sälja en del till en italiensk restaurang i stan, men dom hade redanköpt av andra plockar till 60 kr kg, danska. så det blir till att äta det hela….
en del hyvlar jag med osthyvel och torkar, förväller en del och fryser. och i kväll blir det karl johan carpaccio !
Hur var det nu med kung Karl-Johan och svamparna?
Är det bara Boletus edulis som ska kallas “Karl-Johansvamp” eller gäller det för den rödbruna och den finludna också?
Om icke, är det bevisat att kungen införde Boletus edulis till Sverige, eller fanns den redan fast och han bara var övermåttan förtjust i den?
Vill minnas att detta varit uppe förut men minns inte att några klara svar givits.
Nån som har fakta runt detta?
carin, terrängen ör svagt kuperad med grönmossa på det mesta. det är en glest planterad granskog, förmodligen gallrad, som väl kan vara 40-60 år gammal.det intressanta är att dör under åren 98-04 endast sporadiskt förekom en eller annan karl johan där. 2005 plockade jag ca 1000 st som bara plötsligt var där och i fjol kom jag aldrig till den skogen.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.