Jag tycker om att göra “trattis-mjöl” av mina trattkantareller och har bara mortel att tillgå. Tidigare säsonger när jag gjort det så har det tagit mig jättelång tid plus att trattkantarellerna tenderat sprätta utanför morteln runt i hela köket.
Mitt tips som sparat mig mycket tid denna säsong är:
1. “Förkrossa” trattisarna i handen.
2. Lägg in förkrossen i ett melitta-filter (såklart gärna oblekt)
3. Lägg ner melitta-filtret i morteln och gå lös på filtret m svamparna.
Man kan såklart använda samma filter under tiden man krossar tills dess det går sönder.
Hoppas det hjälper några utav er svampvänner!
Jag brukar köra de torkade Trattisarna i min matberedare-med knivar…sölar inte, o resultatet blir lysande på några sekunder…sedan är det bara att hälla upp på burkar o kanske ge bort i present??
Det viktiga är ju att svampen är ordentligt torkad=knäckebrödstorr så att svampkryddan håller sig..
Tack, all tips mottages tacksamt… hemma är det bara mina katter som blir glada när det skvätter torkad svamp i hela köket. Fast nu på hösten är mina baktassar s.a.s. “marinerade” efter att ha bott i gamla gympaskor och täta gummistövlar hela säsongen, så jag avstår nog från att trampa svamp till dess de börjar se normala ut igen ;)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.