0 387 visningar

8 svar

Vilka småsvampar?

SvenD

11 okt 2009 kl. 15:42

1. Brunsporig,hatt 2-3 cm, fot mörk,ingen spec doft eller smak,
svårt att få upp hela svampen-nedersta delen av den bräckliga foten stannar kvar. Skogsvägskant med blandskog.
2. Vitsporig, 2-3 cm, ingen spec doft eller smak. Mitt på grusig och jordig skogsväg på löv och pinnar.

0

SvenD

11 okt 2009 kl. 15:49

Tror jag kom på att nr 1 kan vara blek toffelskräling.

0

"JAS" Helsingborg

11 okt 2009 kl. 17:12

Fick detta namn på en av mina men jag köpte det inte men den kan passa på din andra, Föränderlig brosking, Marasmius wynnei

0

Karl S

11 okt 2009 kl. 17:49

1. kanske Naucoria escharoides (blek alskräling), fanns det al där?

2. Knappast M. wynnei, men har just nu inga idéer.

0

Karl S

11 okt 2009 kl. 17:51

Såg för sent att du föreslagit Tubaria conspersa, säkert oxo en sannolik diagnos.

0

Tony S

11 okt 2009 kl. 17:51

Om färgen, beige gulbrun, stämmer på bild 1, bör det vara blek alskräling, Naucoria escharioides (= N. melinoides).

0

SvenD

11 okt 2009 kl. 19:10

Orsaken till att jag tror att nr 1 är T. conspersa är att jag kom på att jag för en tid sedan hade inne ett foto som Irene A bestämde till just denna art och jag tycker att min “nya” svamp i stort påminner om denna. Bif. det gamla av Irene A. artbestämda fotot.
Beträffande nr 2 tycker jag nog att M.Wynnei verkar betydligt kraftigare än min svamp om man ska tro nätbilder och bilder i tillg. litteratur.
Tack alla tre för hjälpen!

0

SvenD

11 okt 2009 kl. 19:10

Bilden!!

0

Karl S

11 okt 2009 kl. 20:54

Din sista bild är en typisk Tubaria. Du kan jämföra lamellinsättningen med din första bild. Som du ser är den inte nedlöpande som hos Tubaria. Naucorian är nog i alla fall troligast.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone