Hej
Jag blir inte klok på denna svamp. Den luktar starkt av mjöl. Skivorna är inte nedlöpande så det borde väl inte vara mjölskivling? Jag har också funderat på ängsmusseron. Bifogar en rätt dålig bild på sporerna, men jag har tyvärr inget mätokular. Finns det någon som har någon tanke om denna tar jag tacksamt emot den.
Den växte i en ekhage.
Funderar på om det inte kan vara mjölskivling trots allt, ett litet ungt exemplar som inte har växt ut riktigt än.
Sporformen stämmer med släktet och arten, och de längsgående ribborna på dem kanske inte är så lätta att se om de inte har mognat riktigt. Har du kollat färgen på något sporprov?
Det kan vara svårt att få fram ett tillräckligt bra sporprov på en liten svamp om den har börjat torka, men det finns ett knep att få fram spormåttet utan mätokular:
Lägg ett vitt papper bredvid objektet, i jämnhöjd med objektbordet, titta i okularet med ena ögat och på papperet med andra ögat. Efter ett litet tag kommer hjärnan att projicera sporerna på papperet. Rita in konturen av det du ser, dividera måttet med förstoringsgraden, så har du spormåttet. Det brukar stämma riktigt bra.
Mjölskivling, 8-14 x 4-6 my
vårmusseron, tydligt mindre sporer… 4-7 x 2-3,5 my
Kolla med Sagitta om deras mätokular passar till ditt mikroskop (275:-) Ett sånt kommer du att ha glädje av.
http://www.sagitta.se/humikro.html
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.