0 462 visningar

12 svar

Frågetecken på Alm o Lönn

Frida T Värmland

12 okt 2009 kl. 12:16

Hej,

Dessa fann jag i dag i barken på Lönn i betesmark. De största var ca 3cm höga o breda. Ingen aning vad de kan vara? Någon som vet?

Frågetecken på Lönn

0

Frida T Värmland

12 okt 2009 kl. 12:20

Och så de på Almen: Ca 10 cm hög o ingen direkt lukt på denna heller. Även här växte den i barken. Betesmark här oxå.

Frågetecken på Alm

0

Irene A

12 okt 2009 kl. 12:31

grönmussling på lönnen och almskivling på almen.

0

Frida T

12 okt 2009 kl. 12:46

Tackar och bockar! Hade du något latinskat namn på almskivlingen?

0

Frida T

12 okt 2009 kl. 12:47

latinskt namn ska det stå :)

0

Irene A

12 okt 2009 kl. 12:56

almskivlingen heter Hypsizygus ulmarius (för närvarande).

0

Frida T

12 okt 2009 kl. 13:08

Tackar!

Jag antar att det är en som de bytt namn på någongång för jag hittar den inte i mina svampböcker .

0

Irene A

12 okt 2009 kl. 13:23

Den har hetat Hypsizygus rätt länge, men alla svampar finns ju inte med i svampböckerna. Ryman har den med som Lyophyllum ulmarium, almmussling.

0

Frida T

12 okt 2009 kl. 14:16

Tack Irene , nu hittade jag den. :)

Här kommer några bilder på en ticka som växte på samma ställe. Tyvärr vet jag ej om det är en alm eller lönn gren den växer på? Det skulle kunna vara vilket som. Ingen direkt lukt eller smak. Exet jag tog in var 10 cm bred och ca 3 cm hög.

Någon som vet?

0

Frida T

12 okt 2009 kl. 15:58

Var ner o kika igen , och jag tror att grenen är en lönn. Tog en bild till som kommer här. Glömde skriva att tickan är mjuk o lätt o dela på.
Någon som vet?

0

Frida T

12 okt 2009 kl. 16:15

Såg även något som jag tror är lönnticka (oxyporus populinus) på levande lönn. Men det var sega saker. Får nog ta med kniv om jag ska få lös någon. :)

lönnticka (Oxyporus populinus) ?

0

Hans v E

12 okt 2009 kl. 22:51

Trådticka och lönnticka.

0

Frida T

13 okt 2009 kl. 06:54

Tack Hans!

Men kan trådtickan växa på lönn???
När jag läser om trådtickan är det mycket som stämmer men “mina” är inte ludna! Släta eller lite “knöckliga” men inge tufsigt raggluden som det står i min svampbok…..

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone