Några bilder från söndagens rekande inför eftermiddagens svampkurs.
Kan det finnas nåt nu efter frostnätterna?
Första bilden…vad är det som glimmar bakom eklöven?
Sen inte mycket mer, men en ganska rolig skylt i skogen, vid kanten av den utdikade f.d. Markasjön, lite sydost om Örebro.
Men inte en matsvamp inom en 100-meterradie! Kan man stämma nån för falsk marknadsföring?
PÅ stubbe längre ut i sumpig granskog på f.d. sjöbottnen.
Vad kan det vara?
foto: Bo E-son
Hoppsan, vilket dåligt minna jag har ibland.
Vi tar om det…
Bild 2-3 serie 2 växte inte i sumpskogen utan i stenig högläntare mark nära Markaspårets start och målpunkt. Tallskog med inslag av lövsly och örnbräken och gräsa i undervegetationen.
Detr var ganska stora svampar, hattdiameter typ 6-9 cm.
Tyvärr bara rejält utvuxna exemplar.
Serie 3:1
Här kommer den lilla från dikeskanten i sumpskogen.
Serie 3:2
En något större från samma sumpskog.
Men båda dessa är små svampar 2-3 cm hattdiameter, kanske max 4 cm höga. I barrmattan under torrgranar, möjligen på någon murken ved i barrmattan.
foto: Bo E-son
När dagen var till ända hade vi hittat överraskande mycket.
Rökslöjskivling, trattkantareller och vanlig kantarell var vad alla hittade (fast bara jag vågade ta tillvara rökslöjskivlingen, klokt att vara försiktig då vi ju inte fann någon gifthätting att jämföra med), men även några ovanligare fynd som blomkålsvamp och stor kragskivling.
Fynden exponerade vi i urval till en liten svamputställning på en rastplats i Markaskogen.
foto: Bo E-son - dagens samlade urval
2:2 visar hela foten. Det kom med en del mossa upp, och fotbasen var nog en aning svälld. Vet ej vad du menar exakt med “rotad fot”. Den kändes kompakt och var en tämligen “tung” svamp.
Smak lite besk, men inte obehagligt, doft mild, god svamparom.
Serie 3 innehåller 2 olika arter, ingen av dem är rökslöjskivling.
Serie 4 visar dock det vi samlat under själva kursen och då blev det en del sådana.
Men de från sumpskogen har jag ingen aning om, tack för tipsen, jag ska kolla upp dem!
Rhodocollybia fodiens liknar ju mycket mitt fynd, men på samma googlesida finns en Rhodocollybia distorta som är nästan ännu mer lik den…
Serie 3:1 och 2 är säkerligen naglingar, då de på något vis kändes besläktade men inte exakt samma art. Det är oxå små svampar.
Har de några svenska namn oxå?
T ex. Rhodocollybia fodiens hittar jag som besk sågnagelskivling på en svensk googlesida.
Stämmer ju att den var lite besk då kanske?
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.