0 621 visningar

12 svar

Oidentifierad svamp

Matthias

13 okt 2009 kl. 13:05

Hej, hittade ett flertal (tjugotal) sådana här i olika uppväxtstadier under en stor gran som jag har på tomten.
Först när jag såg dom på håll så trodde jag att det var stolt fjällskivling men det var det ju inte då de hade bruna skivor på undersidan och saknade kragring.
Den på bilden har en hattdiameter på 11cm och foten var ungefär lika lång.

Hade varit kul att veta vad det är för sort.

0

Matthias

13 okt 2009 kl. 13:11

Ska tillägga att om man luktar på undersidan så påminner det om doften av grovbröd med svagt inslag av lakrits.

0

Bo E

13 okt 2009 kl. 13:17

Ha ha!
Grattis till fyndet. Hoppas den inte är för maskäten bara.
Du har hittat en kungschampinjon, min favoritmatsvamp alla kategorier just nu!

Lustigt att du kom med kommentar om doften just som jag tänkte fråga om du känt någon…

0

Matthias

13 okt 2009 kl. 13:57

Jag har alltså champinjon växande på tomten? Inte illa ju. Då blir det ju lita att kalasa på de närmsta dagarna eftersom det växer så många. :-)

Kollade på bilderna under matsvampar men tyckte det var lite skillnad. Klart svampar kan se olika ut sinsemellan men jag har ingen strumpa på min och skivorna undertill är kraftigt mörkare.

0

Bo E

13 okt 2009 kl. 14:25

Skivornas färg varierar med åldern.
När de blir riktigt utvuxna, övermogna är skivorna på champinjoner helt brunsvarta, duger då i bästa fall att koka soja på.
Gå på doften, är det fräsch brödkrydda eller mandeldoft kan du få en god måltid av dem, de äldre som börjat unkna kan användas till soja om du inte är väldigt kräsen på insektsangreppen som brukar komma då.

0

Boman

13 okt 2009 kl. 14:28

Har du väldigt många så frys in dem förvällda. Torkade lite champinjoner förra året och det funkade också bra.
Lyckans ost som har dem på tomten!

0

Hans Myhre

13 okt 2009 kl. 16:32

Det er en sjampinjon men hvilken av dem er det verre å si. Det er ikke en kungsjampinjon.

0

annan champinjon - Hans Myhre

Bo E

13 okt 2009 kl. 16:42

Vad finns det då för alternativa champinjoner, i den storleken, under gran, fjällig och gulbrun - tycker att allt stämmer på kungschampinjon??
Möjligen rodnande kungschampinjon, men den har jag fått lära mig att den inte är en egen art?

0

Lena SK1

13 okt 2009 kl. 16:43

Min spontana reaktion var också att det var en kungschampinjon, men eftersom dina bilder har lite avvikande färger är det lite svårt att säga. Skivorna blir ju som sagt mörkare med åldern och ringen ramlar ofta av, men din svamp har inga fjäll på foten vilket kungschampinjonen har. Därför är jag nu osäker på vilken champinjon du hittat.

0

Matthias

13 okt 2009 kl. 16:52

Jag har nu kollat runt lite på internet och plockat in några svampar till och jag vill nog definitivt säga att det är en kungschampinjon. Den uppfyller iallafall alla kriterierna både här under matsvampar och på andra ställen. Just den som jag skickade in bild på saknade en bit av foten där fjällen satt. Ljuset var också lite för orange. De andra exemplaren hade både fjäll på foten och en stor klar och tydlig kjol under hatten.
Men kom gärna med förslag till vad det annars kan vara.

I vilket fall som helst så blir dom stekta och uppätna ikväll. ;-)

0

Lena SK1

13 okt 2009 kl. 16:58

Det där låter bättre! Nu känner jag mig också rätt säker. (90%) :-)

0

Hans Myhre

13 okt 2009 kl. 17:22

Din sjampinjon er spiseli som de fleste utenom A. xanthoderma da..Her er kungsjampinjonen

0

Oidentifierad svamp - Hans

Matthias

13 okt 2009 kl. 17:37

Bilden som du skickade är nästan identisk med de små ungchampinjonerna som också växer här.
Karbolchampinjonen (A. xanthoderma) är en av de som jag skulle undvikit att plocka ute. Den påminner för mycket om bl a vit flugsvamp. Jag brukar avstå från de svampar som är allt för snarlika oätliga.
Jag har lite koll på svamparna och det finns så många ätliga ändå som man lätt känner igen. Nu kan jag lägga till kungschampinjonen till listan över identifierbara svampar vilket ju är trevligt.
Tack för tipset.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone