Eftersom jag inte har fått banka mig för bröstet på hela hösten kommer här en liten skrytis. Rökslöjskivlingarna går verkligen till nu, brunsopparna följde med av bara farten och det var “ena” riktigt fina. Ett par timmar på “åsen”, tror inte jag kom mer än ett par hundra meter från bilen. Inga rariteter men här varit riktigt dåligt så nu är man gla igen..
Tips från Sigri Sahlin är att använda endast de små hattarna, de går utmärkt att torka eller frysa. Hon skriver att rökslöjskivling är en typisk “pyttipanna-svamp” men även till grytor och stuvningar!!
Foten anv. (i brist på annan svamp) till pulver enl. Sahlin!!
:-)
Härliga bilder!!
Svärtan på fingrarna är borttvättad. Stekta hattar med smör, salt, svartpeppar, vitlök och riven ingefära och så i med det i omelettsmeten, MMMMMMMMM gott som bara den, just nu proppmätt. Jag stannade till på ett “Gudrunstormfälle” i mörkaste småland på hemvägen från Västervik idag. 2 lit. hattar på 30min :) borde haft mer tid så hade årskonsumtionen av Rökslöjing varit räddad. Men jag fick ju en kul och positivt tråd från dig Stefan, det får bli åsen en dag framöver, har ju en del tänkbara ställen där. Grattis till skörden och kul med Brunsopp oxå.
Tjena JAS!
Den där omeletten lät smaskig, får nog bli en sådan till frukost. Höll till vid Klåveröd idag ,som vanligt. Vill du ha en årskonsumtion kan du nog fixa det ganska fort :) Tyvärr har dom skogat stora område runt Tranerödsmosse så där är kass att gå, bästa ställena annars. Mycket knattetrattisar oxå, undrar om det hinner bli något av dom. Brunsopparna fanns lite varstans i den gröna mossan. Grattis till skörden själv förresten.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.