0 418 visningar

10 svar

Skrytbild

Stefan hbg

13 okt 2009 kl. 18:23

Eftersom jag inte har fått banka mig för bröstet på hela hösten kommer här en liten skrytis. Rökslöjskivlingarna går verkligen till nu, brunsopparna följde med av bara farten och det var “ena” riktigt fina. Ett par timmar på “åsen”, tror inte jag kom mer än ett par hundra meter från bilen. Inga rariteter men här varit riktigt dåligt så nu är man gla igen..

0

Hasse i hörby

13 okt 2009 kl. 18:28

Fina bilder Stefan.Så du har hittat brunsopp på söderåsen? Jag har letat på ställen där jag förra året fann massor…Men inte en enda stod att finna.Blir lite avis..

0

Stefan hbg

13 okt 2009 kl. 18:33

Blev lika förvånad själv. Har varit tomt på mina ställen oxå så det var en överraskning. Stövla upp i ett par brandgator jag aldrig varit i och där fanns dom. Dessutom lite sent för såna primörer jag hittade :)

0

Lena M

13 okt 2009 kl. 18:48

Ja vilka fina rökslöjskivlingar och så goda.

0

Stefan hbg

13 okt 2009 kl. 19:02

Börja plocka dom först ifjor och det var verkligen en angenäm överraskning. Undrar om det går att torka dom med ett bra resultat?

0

Godis är gott

13 okt 2009 kl. 19:20

Stekte färska rökisar häromdagen och tyckte de blev lite “kletiga” ungefär som färsk Kalle. Torkade tycker jag de funkar jättebra. Fötterna torkar jag också och mal till mjöl. Fin svampkrydda

0

Ewa lilliesköld

13 okt 2009 kl. 19:41

Tips från Sigri Sahlin är att använda endast de små hattarna, de går utmärkt att torka eller frysa. Hon skriver att rökslöjskivling är en typisk “pyttipanna-svamp” men även till grytor och stuvningar!!
Foten anv. (i brist på annan svamp) till pulver enl. Sahlin!!
:-)
Härliga bilder!!

0

Stefan hbg

13 okt 2009 kl. 20:39

Ok, tack för tippsen. 1,8 liter svamphattar väger 6 hekto så det är ganska hög densitet i dom rackarna. Torkar hälften, skall bli skoj att se vad som blir kvar.

0

"JAS" Helsingborg

13 okt 2009 kl. 21:06

Svärtan på fingrarna är borttvättad. Stekta hattar med smör, salt, svartpeppar, vitlök och riven ingefära och så i med det i omelettsmeten, MMMMMMMMM gott som bara den, just nu proppmätt. Jag stannade till på ett “Gudrunstormfälle” i mörkaste småland på hemvägen från Västervik idag. 2 lit. hattar på 30min :) borde haft mer tid så hade årskonsumtionen av Rökslöjing varit räddad. Men jag fick ju en kul och positivt tråd från dig Stefan, det får bli åsen en dag framöver, har ju en del tänkbara ställen där. Grattis till skörden och kul med Brunsopp oxå.

0

Stefan hbg

13 okt 2009 kl. 22:08

Tjena JAS!
Den där omeletten lät smaskig, får nog bli en sådan till frukost. Höll till vid Klåveröd idag ,som vanligt. Vill du ha en årskonsumtion kan du nog fixa det ganska fort :) Tyvärr har dom skogat stora område runt Tranerödsmosse så där är kass att gå, bästa ställena annars. Mycket knattetrattisar oxå, undrar om det hinner bli något av dom. Brunsopparna fanns lite varstans i den gröna mossan. Grattis till skörden själv förresten.

0

"JAS" Helsingborg

13 okt 2009 kl. 23:24

Skall kolla några hyggen väster om “stenbrottet” vid Åvarp hade jag tänkt, åtmistone till att börja med. Tempen sjunker ut blir - i natt:(

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone