0 680 visningar

6 svar

Gula trumpetsvampar??

Charlie W

13 okt 2009 kl. 21:45

Nog har jag hört talas om helgula trattkantareller (om än aldrig sett). Men idag fann jag ett gäng helgula rödgula trumpetsvampar. Fyndplats NO Gotaland nära kusten. Känt från förr?
I övrigt mycket (100)jordstjärnor (Geastrum triplex tror jag),vinriskor fortarande i gott skick, vanliga rödgula och trattkantareller samt massor av jordstjärnor.

0

Boman

14 okt 2009 kl. 08:15

Häftigt! Inte sett, bara hört talas om.Någon lokal variation?

0

Lena M

14 okt 2009 kl. 09:01

På ett av ställena här i Gästrikland förekommer det gula trumpeter, inte vet jag om det har något med jordmånen att göra men smaken är densamma och de lyser verkligen upp.

0

Dieter Endom

14 okt 2009 kl. 13:11

I sporaden (svampkonsulenternas medlemstidning)nr 3/2002 rapporterades (med fina foton)om fynd av en hel “skog” knallgula fruktkroppar av rödgul trumpetsvamp på Bogesundlandet. Jag lägger inte ut artikeln då jag inte vet om det är upphovsrätt på den.

0

Michael Krikorev

16 okt 2009 kl. 01:13

Hej Charlie!

Svarade just dig via e-post, men lägger även in det här för de som är intresserade.

Individer av kantarellsvampar kan ibland sakna ett (eller flera) pigment. Och ibland kan man hitta vita kantareller, gula fruktkroppar av trattkantarell, rödgul trumpetsvamp och t.o.m. gul form av svart trumpet!
Alltid lika kul att hitta, ett välkänt fenomen men inte så vanligt förekommande. Svampar är ju individer precis som vi människor, och albinism förekommer hos oss såväl som hos svampar.
Här är en bild på gul form av rödgul trumpetsvamp (från en diabild, inte bästa kvalitet, dålig skanner):
http://svampguiden.com/div/temp/cantharellus_lutescens_f_lu.jpg
Gul form av svart trumpetsvamp:
http://svampguiden.com/div/temp/craterellus_cornucopioides_gul.jpg
Vit kantarell:
http://svampguiden.com/div/temp/cantharellus_cibarius_vit_01.jpg

0

Lena M

16 okt 2009 kl. 07:50

Om jag hittat “gul” svart trumpet så vete sjutton om jag plockat dem, hade trott att det var något annat, kanske giftigt.

0

Helena i Lund

16 okt 2009 kl. 15:30

Jag är benägen att hålla med dej Lena, den ser faktiskt inte så god ut! Eller jo förresten, jag hade fotat och plockat, lagt in bilden här, och alla hade blivit stumma av beundran! ;)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone