0 2810 visningar

15 svar

Svamp på gruset och huset

Hannalena

14 okt 2009 kl. 11:16

Hej alla ni.
Jag chansar och lägger in bild här, hoppas någon av er har någon gissning om vad detta kan vara för svamp.

Den växer direkt på gårdsgruset intill vårt förråd. Förra sommaren fann vi detta på förrådsväggen (vi har tagit bort angripna delarna av träväggen och gjort nytt där). Det är inte hus-svamp i allafall (enligt en snickare) I år växer det alltså direkt på gruset intill samma förråd. Gruset är av sådan kross-typ som packar sig och ligger still…

Svampen luktar skarpt, nästan fränt.

Vore tacksam för gissningar.
Mvh// Hannalena

0

Hannalena

14 okt 2009 kl. 11:18

Jag inser att det ser ut på bilderna som att det är stora svampkroppar, vilket det inte är. Det på bilden är en upgrävd “kocka” med grus, täckt av svampen… Som växer nästan lite likt ett mögel.

0

Karl S

14 okt 2009 kl. 11:33

Hur är konsistensen? Det skulle vara talgsvamp, Sebacina incrustans, som kan se ut ungefär sådär. Den är _inte_ klibbig, obs! utan ± torr, knappast fuktig, och “talgig”, dvs. lite halvspänstig, inte lös och mjuk.

Om det är den så angriper den i alla fall inte hus såvitt jag vet.

0

Hannalena

14 okt 2009 kl. 14:44

Ja, alltså... Det har växt sådan svamp på förrådsväggen (trä), de drabbade delarna har vi sågat bort och bytt ut… Så du menar att det int eär skadligt i allafall då?

Konsistensen är fast, nästan hård. Svampen gör ju kockor/ kakor av gruset, len och “torr” på ytan, dvs inte kladdig, och fast i konsistensen.

Här kommer någon till bild.

Det “ostbågsliknande” på sista bilden är inte en del av svampen. Svampen är det vit/grå aktiga, det svarta är grus och jord.

0

hannalena

14 okt 2009 kl. 14:46

Hmmm… bara en av bilderna följde med, provar igen…

0

hannalena

14 okt 2009 kl. 14:47

.

0

"JAS" Helsingborg

14 okt 2009 kl. 17:10

Jag tycker mig se att den egentligen växer på något organiskt material som finns i gruset och jag får en känsla av dallergröppa hur konstigt det nu kan vara eftersom jag antar att era garageväggar inte var av lövträdsmaterial. Men vilda gissningar är bättre än inga.

0

Karl S

14 okt 2009 kl. 18:25

Det första intrycket är någon mögelsvamp, men om du säger att den är hård (den ska vara ± som stearin) är nog S. incrustans det troligaste. Men både mögel och dallergröppa är ju mjuka och går att torka bort, resp. pressa ihop.

Här är bilder av talgsvamp, som JAS säger måste den ha något organiskt substrat, vilket den säkert har i ditt fall eftersom den växer på en stig. Bild bifogas.

0

Hannalena

14 okt 2009 kl. 21:09

Man bockar bugar och tackar för svaren!

Det ser absolut ut som talgsvampen!

Så? Är det alltså Talgsvampen som behöver organiskt material att växa på? Kan löv och jord-spill räknas som tillräckligt? Å är det skadligt för husväggen när det sprider sig upp på virket? (Det började på husväggen förra sommaren, men har inte kommit tillbaka på väggen sen vi tog bort det svampiga virket)

0

försökte förstora

klas jaederfeldt

14 okt 2009 kl. 21:51

tyckte nästan att din svamp verkar ha porer, om så skulle det kunna vara en Physisporinus vitreus ,en svamp som kan växa på ved ock även på källarväggar, men det är en gissning,sänder me bild på den

0

glömde bilden

klas jaederfeldt

14 okt 2009 kl. 21:52

kommer här

0

Jan A, Uppsala

14 okt 2009 kl. 22:33

Jag har ytterligare något annat i tankarna; Phlebiopsis gigantea,
pergamentsvamp, men det är svåra bilder att rågissa på.

0

glömde bilden

Hannalena

14 okt 2009 kl. 22:36

Tack!

Fast då påminner den nog mer om det första förslaget jag fick, Talgsvamp.

Det här forumet är toppen! Tänk vad man lär sig mycket…

0

Hannalena

15 okt 2009 kl. 06:53

Oj, det här förslaget hade jag missat. Hur ser man då skillnad på pergamentsvampen och Talgsvampen? För mig ser de lika dana ut…

Är Pergamentsvampen skadlig?

0

Jan A, Uppsala

15 okt 2009 kl. 08:12

Den är lite speciell!
Angriper bara död ved - och används för att “bekämpa” rottickan (Heterobasidion annosum). Det finns en hel del om den på Nätet. Googla!

0

Svamp i husgrunden

Per Ferm

24 jul 2016 kl. 12:44

Den här svampen fann vi i bjälklagret när vi öppnade golvet i badrummet efter vattenskada.
Nån som kan säga något om vad det rör sig om.
Per Ferm
Eksjö

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone