Hej alla ni.
Jag chansar och lägger in bild här, hoppas någon av er har någon gissning om vad detta kan vara för svamp.
Den växer direkt på gårdsgruset intill vårt förråd. Förra sommaren fann vi detta på förrådsväggen (vi har tagit bort angripna delarna av träväggen och gjort nytt där). Det är inte hus-svamp i allafall (enligt en snickare) I år växer det alltså direkt på gruset intill samma förråd. Gruset är av sådan kross-typ som packar sig och ligger still…
Svampen luktar skarpt, nästan fränt.
Vore tacksam för gissningar.
Mvh// Hannalena
Hur är konsistensen? Det skulle vara talgsvamp, Sebacina incrustans, som kan se ut ungefär sådär. Den är _inte_ klibbig, obs! utan ± torr, knappast fuktig, och “talgig”, dvs. lite halvspänstig, inte lös och mjuk.
Om det är den så angriper den i alla fall inte hus såvitt jag vet.
Ja, alltså... Det har växt sådan svamp på förrådsväggen (trä), de drabbade delarna har vi sågat bort och bytt ut… Så du menar att det int eär skadligt i allafall då?
Konsistensen är fast, nästan hård. Svampen gör ju kockor/ kakor av gruset, len och “torr” på ytan, dvs inte kladdig, och fast i konsistensen.
Här kommer någon till bild.
Det “ostbågsliknande” på sista bilden är inte en del av svampen. Svampen är det vit/grå aktiga, det svarta är grus och jord.
Jag tycker mig se att den egentligen växer på något organiskt material som finns i gruset och jag får en känsla av dallergröppa hur konstigt det nu kan vara eftersom jag antar att era garageväggar inte var av lövträdsmaterial. Men vilda gissningar är bättre än inga.
Det första intrycket är någon mögelsvamp, men om du säger att den är hård (den ska vara ± som stearin) är nog S. incrustans det troligaste. Men både mögel och dallergröppa är ju mjuka och går att torka bort, resp. pressa ihop.
Här är bilder av talgsvamp, som JAS säger måste den ha något organiskt substrat, vilket den säkert har i ditt fall eftersom den växer på en stig. Bild bifogas.
Man bockar bugar och tackar för svaren!
Det ser absolut ut som talgsvampen!
Så? Är det alltså Talgsvampen som behöver organiskt material att växa på? Kan löv och jord-spill räknas som tillräckligt? Å är det skadligt för husväggen när det sprider sig upp på virket? (Det började på husväggen förra sommaren, men har inte kommit tillbaka på väggen sen vi tog bort det svampiga virket)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.