0 690 visningar

15 svar

Pyttesmå rosa saker o tickor?

Frida T

15 okt 2009 kl. 07:45

Hejsan!

Här är alla förslag välkommna! Börjar med de små små rosa sakerna (mycket mer rosa i verkligheten) Kanske ca 1-3 mm stora, växte i mellan två stockvarv på ett uthus. Är det ens en svamp?

0

Frida T

15 okt 2009 kl. 07:49

Här kommer bilder på något svart gammalt? Trodde först det var gammalt som sagt men sen ser de yngre ut på undersidan? Växte på gammal gran om legat i ca 10 år. Ca 15 cm breda.

0

Frida T

15 okt 2009 kl. 07:55

Och så de sista tickorna. Växte på rönn som legat ca 5 år. mellan ca 5-15cm breda. Alla förslag är välkommna även här… :))

0

gunhild i Kåddis

15 okt 2009 kl. 08:36

På den andra serien verkar du ha två svampar den äldsta kanske en vedmussling och på den växer nån sorts ticka. På tredje bilden tror jag att du har borsttickor.

0

Tibble

15 okt 2009 kl. 09:21

Första bilden visar en slemsvamp. Du har rätt det är ingen svamp egentligen, utan ett slags amöba, har forskningen just kommit fram till

0

"JAS" Helsingborg

15 okt 2009 kl. 09:46

Hej Frida T. det är som Tibble skriver en Slemsvamp du har på den första bilden men. Ja jag har ett utdrag från,Nationalencyklopedin, som förklara det hela på ett rätt bra sätt.

Slemsvampar, myxomyceter, Mycetozoa, grupp organismer i understammen amöbor, men den systematiska ordningen är ännu oklar. Slemsvampar omfattar ca 1 000 arter, varav 175 i Sverige. De är vanligen millimeterstora, livligt färgade slemmiga kroppar som inte är indelade i celler. Genom plasmaströmningar kan slemmaskar krypa sakta, och genom fagocytos upptar de fast föda, t.ex. bakterier, hyfer och organiska partiklar. De lever främst på fuktiga och skuggiga ställen.

Kolla dem med några timmars mellanrum så får du se deras utveckling vilken går rätt fort, nu går det inte lika fort när tempen inte är så hög men på ett par dagar har den förvandlats radikalt.

0

Hans v E

15 okt 2009 kl. 10:04

Och din slemsvamp heter Trichia decipiens - gul ullklubba.

0

Skogsfrun i Obbola

15 okt 2009 kl. 11:00

Jag håller med Gunhild om att den gamla bruna tickan är vedmussling och de sista borsttickor. Det vita som växer på vedmusslingen ser spännande ut, men jag vet inte vad det är!

0

Frida T

15 okt 2009 kl. 11:14

Hej o tack för alla svar!

Borsttickan kan tydligen se ut lite hur som helst!?
Spännande med att det växer något nytt på en gammal vedmussling!!Undrar vad det kan vara?

Tyvärr kan jag ej följa fortsättningen på Gul ullklubba. Skrapade bort allt o la på tjära. Hade ingen lust o byta stockvarv i år iallafall. :)

0

Tina Nordberg

15 okt 2009 kl. 11:20

Så här utvecklas de.

0

Tibble

15 okt 2009 kl. 11:53

Häftiga bilder Tina! sen har de ju ett stadium, som plasmodium, när de kryper omkring, vilket är betydligt mer svårfotograferat.

0

Frida T

15 okt 2009 kl. 12:52

Tack Tina! Fina bilder…. :)

0

Ticka på vedmussling

Frida T

15 okt 2009 kl. 15:36

Hej

var ut och skar lite i den. Det syns tydligt att den växer i den ev vedmusslingen! Häftigt!

Någon som har en aning?

0

Ticka på vedmussling

Skogsfrun i Obbola

15 okt 2009 kl. 18:51

Ett skott från höften: gärdselticka, Skeletocutis biguttulata. Men utan mikroskopering förblir det en djärv gissning.

Mikroskoperade inte du, Frida? Kolla om den har fint inkrusterade hyfer! Brukar vara lätt att se. Då kunde vi snäva in det till Skeletocutis åtminstone.

0

Ticka på vedmussling

Frida T

15 okt 2009 kl. 20:17

Tack igen skogsfrun! Ska försöka kolla imorgon. :)

0

Ticka på vedmussling

Frida T

16 okt 2009 kl. 19:24

Amatörernas afton! Vågar ej säga om jag såg några “krustor”. Jag behöver nog öva mer.. :) Men jag tror att din gissning på skeletocutis inte är helt fel. :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone