0 698 visningar

15 svar

Korallticka på al?

SK

15 okt 2009 kl. 18:00

Hittade den här idag, tycker det ser ut som korallticka, kan det stämma?

Trädet den växer vid är en al. Kan koralltickan växa på al eller måste det vara någon dold ekrot den växer på? Det var nog säkert 50 meter tills närmsta ek.

0

SK

15 okt 2009 kl. 18:13

fast färgen stämmer inte riktigt med koralltickor jag sett på bild. kan det vara något annat?

0

klas jaederfeldt

15 okt 2009 kl. 21:33

ev, kan det vara grenticka Polyporus umbellatus, men en bild på undersidan vore bra att se

0

SK

15 okt 2009 kl. 22:15

här är ett par bilder till.

själv har jag varken sett grenticka eller korallticka förut, annat än på bild, och då kanske inte i detta stadium.

0

klas jaederfeldt

15 okt 2009 kl. 22:48

kan den ha sett ut såhär ungefär, flera hattar på samma fot

0

klas jaederfeldt

15 okt 2009 kl. 22:50

koralltickan tror jag är bunden till Ek, den har en fot till varje hatt, Grentickan kan gå med flera träd, ofta är foten grenad så det växer fler hattar på den

0

klas jaederfeldt

15 okt 2009 kl. 22:52

om det är en grenticka så gräv under svampen för att se om du hittar ett sklerotium, en stor svart klump.

tycker att du skall sända in ditt fynd till rixmuseet,

0

SK

16 okt 2009 kl. 00:09

Ser inte riktigt ut som grenticka, men jag är osäker. Får försöka ta mig till fyndplatsen igen och kolla noggrannare.

Ska se om jag kan hitta någon liten ek eller gammal ekstubbe i närheten, fast det kan nog bli svårt.

Hur stor bit tror du riksmuseet vill ha? (svampen har en diameter om minst 30 cm)

0

klas jaederfeldt

16 okt 2009 kl. 00:22

först är det väl frågan om det är grenticka eller korallticka, men om du tänker sända in den så skär en bit 10 cm bred hattar och fötter och rot, uppgifter som sakall följa med,
landskap,socken(församling) närmare lokal, t.ex. 300 m SV om sjön xxxx, datum för insamlingen, och insamlarens namn

0

svampstaff

16 okt 2009 kl. 10:45

Ser ut som korallticka men inte Al?

0

Bo E

16 okt 2009 kl. 11:06

Ska bli intressant att se om det kommer till nån lösning.
Är inte andra bildserien tillräckligt tydlig för att skilja arterna?
Själv har jag inte sett grenticka, men har inte klas nån hjälp av närbilderna???
http://svampguiden.com/forum/visa/166739

0

Frida T

16 okt 2009 kl. 19:27

Tycker mig se några alm löv? Och vad är de löven som är närmast tickan på “slyet”. Skulle inte det kunna vara eklöv?

0

SK

16 okt 2009 kl. 21:01

Det stora trädet den växer vid är al men det finns ek och andra ädellövträd i närheten. Fast kanske inte på så nära håll att det finns något rotsystem tillhörande en större ek just där tickan växer.

Mycket möjligt att det kan finnas någon liten ekplanta bland slyet. Eller kanske någon gammal ekstubbe som jag missade. Ska undersöka det.

Hur pass stor ek behövs för att livnära en så stor svamp?

0

"JAS" Helsingborg

16 okt 2009 kl. 21:42

Jag ser Nyponros, Rönn, Björk, Asp och Al ingen Ek.

0

SK

17 okt 2009 kl. 18:11

Har nu varit där och kollat igen, den växte på al och det är korallticka. Inga ekar i närheten. Tog med en ordentlig bit som ska till riksmuseet.

Platsen jag hittade den på var vid Tyresö slott. Det finns en del kvar om någon har vägarna förbi och vill kolla. Vid en stor al längs follbrinksströmmen, inte samma sida som slottet. Från slottet kan man gå över den mellersta bron och sen till höger tills man hittar tickan.

0

klas jaederfeldt

17 okt 2009 kl. 19:49

låter spännande, du får väl stressa Karen lite så vi får ett svar

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone