Ser inte riktigt ut som grenticka, men jag är osäker. Får försöka ta mig till fyndplatsen igen och kolla noggrannare.
Ska se om jag kan hitta någon liten ek eller gammal ekstubbe i närheten, fast det kan nog bli svårt.
Hur stor bit tror du riksmuseet vill ha? (svampen har en diameter om minst 30 cm)
först är det väl frågan om det är grenticka eller korallticka, men om du tänker sända in den så skär en bit 10 cm bred hattar och fötter och rot, uppgifter som sakall följa med,
landskap,socken(församling) närmare lokal, t.ex. 300 m SV om sjön xxxx, datum för insamlingen, och insamlarens namn
Ska bli intressant att se om det kommer till nån lösning.
Är inte andra bildserien tillräckligt tydlig för att skilja arterna?
Själv har jag inte sett grenticka, men har inte klas nån hjälp av närbilderna???
http://svampguiden.com/forum/visa/166739
Det stora trädet den växer vid är al men det finns ek och andra ädellövträd i närheten. Fast kanske inte på så nära håll att det finns något rotsystem tillhörande en större ek just där tickan växer.
Mycket möjligt att det kan finnas någon liten ekplanta bland slyet. Eller kanske någon gammal ekstubbe som jag missade. Ska undersöka det.
Hur pass stor ek behövs för att livnära en så stor svamp?
Har nu varit där och kollat igen, den växte på al och det är korallticka. Inga ekar i närheten. Tog med en ordentlig bit som ska till riksmuseet.
Platsen jag hittade den på var vid Tyresö slott. Det finns en del kvar om någon har vägarna förbi och vill kolla. Vid en stor al längs follbrinksströmmen, inte samma sida som slottet. Från slottet kan man gå över den mellersta bron och sen till höger tills man hittar tickan.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.