Jag hade tänkt att ränna runt lite i de Småländska skogarna i början på veckan då jag var i Västervik tur och retur men som vanligt hade jag dålig koll på älgjakten, den började här nere i måndags så det blev inget av med svampjakten:( Men det blev en lång tur hem genom de småländska och nordskånska skogarna. En trevlig färd på småvägar och med stopp för inhandlandet av ägg, kravmärkt direkt från gården och honung och äpplen vid några andra gårdar:) Så blev det så klart en del fotande av den färgsprakande hösten, hade tur att solen tittade fram vid en del tillfällen.
Under älgjakten brukar jag också hålla mig borta från skogen, i varje fall under de första dagarna denna vecka.
Det blir ju naturligtvis oroligt för älgarna också denna tid, så i förrgår kom det fram fyra stycken utanför köksfönstret bl.a. denna lilla tjur.
Älgar i trädgården
Man skall nog ta det lilla lugna i skogen åtminstone den första veckan och det där med att sjunga, vissla och ha färglada kläder på sig vet i tusan. För några år sedan blev jag ordentligt utskälld av ett jakt lag för att jag såg ut som en fågelskrämma och lät som en symfoniorkester, de var förbannade för jag hade skrämt iväg varenda älg på deras marker, så de blev utan denna dag:) Jag har tänkt om, numera klär jag mig i kamouflage kläder och är knäpp tyst för då ser de mig förhoppningsvis inte=0. Visst är hösten underbar synd bara att den kom så tidigt här nere:(.
Ovanlig film, Mossning. Men jag tror nog att älgar trivs bäst utomhus.
JAS, jättefina bilder.
Tyvärr har jag en liten aning, dvs kommer kylan så här tidigt får vi mildare när det ska vara vinter.
Men vi kan trösta oss med att Skandinaviskt väder är (nästan) alltid oförutsägbart.
Bif en frostbild från 2009!
Frost 2009
Tja jag har inget emot en mild vinter, jag flyttade först från småländska höglandet till HBG sedan en tur på några år till Gävle men näää det var för kallt så det blev hit till HBG igen med sina milda vintrar och svampplockning året runt:) Snygg bild på frosten men inget att vada i barfota precis! Men vist det kan bli kallt här oxå, bild från i vintras.
Jag förstår att du JAS är från Nässjö-trakten, eller?
Jag har bott i Bodafors. Några jag känner hade stuga i Fagertofta. Där finns väl både kolonistugor och fornminnen, om jag minns rätt.
Men visst är det fint i denna delen av Småland. Jag tillhör dem som gillar “kärvt klimat”, skog och snö. Det är ju ändå så lite om man jämför med stora delar av Norrlands inland.
Kanske jag är avvikande, men fram för snö, kyla och riktiga vintrar.
Nu bor jag i Västergötland och där är bra med.
Ok Mikael! Jag gillar lite tuffa tag oxå men jag gillar inte att bo i kylan fick nog av det när jag bodde i Nässjö och Gävle, var i snösvängen några år, usch:) I min tråd “Rapport Småländska höglandet” så har jag bilder från just Fagertofta. Jag var anläggare när jag bodde i Nässjö och har faktiskt gjort anläggningen runt Bodafors folkets hus, gick lite vilse där en middagsrast då jag drog ut i skogen bakom folkets hus för att kolla svampläget och kom lite fel (f-n det är ju 100 år sedan):)
Kul med älgarna, tyr de sig till dig nu under älgjakten? Tryggt att vara vid bebyggelse då jägarna är ute i tassemarkerna:) Här har vi inte älgar i trädgården men Järdssmyg har jag här i tätorten! Farsan som bor utanför lammhult brukar ha påhälsningar av älgar, de äter oxå upp hans äpplen. Det är 30 år sedan jag flyttade från Nässjö.
Alla årstider har sin charm, tycker jag. Här skickar jag något som kommer i framtiden, våren med blå- och vitsippor.
Varför detta nu? Jo,tänk på vad som kommer om ni deppar i den mörka årstiden.
I och för sig har jag hittat en hel del öronmusslingar, liksom frostvaxingar och vinterskivlingar.
Själv tycker jag om årstidernas skiftningar. Jag gillar tät skog och kallt, därför att jag tror att vi behöver det.
Efter vinter komer värme. Underbart med årstider.
Flera skickar in så många fina bilder så jag är helt matt. Digitalkameran är fantastisk.
Vår med blå- och vitsippor
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.