0 997 visningar

5 svar

Ja jag vet att buskar inte

"JAS" Helsingborg

16 okt 2009 kl. 17:40

är svamp men vart skall man vända sig med sina frågor om svamp, bär, insekter, buskar ja gud vet vad man inte kan få svar på på detta forumet:) Nu har det varit skit väder och älgjakts start så det har inte blivit någon skogssafari på någon vecka, det fick bli en stadssafari i dag och då stötte jag på dessa två buskar som jag inte har en aning om vad de kan heta. Den första växer vid “Sankt Görgens plats” mittemot Helsingborgs konserthus. Frukterna är mycket lösa och innehållet som äppelmos med en massa fröer inbäddade. Vad kan denna buske heta?

0

"JAS" Helsingborg

16 okt 2009 kl. 17:47

Denna vad jag tror mycket ovanliga bärbuske vinns på Hammarbergsvägen/Ringstorp i HBG. En vacker buske med vackra bär, innanmätet ljusbrunt löst lite fibrigt med en del frön i. Vad i hela friden är detta för en?

0

"JAS" Helsingborg

16 okt 2009 kl. 23:20

Jaha då får jag väll själv tala om vad de heter, har letat som en galning på nätet och hittat rätt.

1:an är en, Narrbusken (eller, Död mans fingrar) Decaisnea fargesii

2:an är en, Koreansk kornell Cornus kousa (ätlig)

0

Robban O-Hamn

16 okt 2009 kl. 23:34

Den första kände jag faktiskt igen men kom hem för en liten stund sedan.
Har tagit min dagliga dos nu.
Har blivt jäkligt mycket den sista
tiden.

0

Helena i Lund

17 okt 2009 kl. 06:53

Jag kollade också runt på nätet, men gick vilse i buskagen… ;) Har du smakat kornellbären? Dom ser väldigt goda ut, men “ljusbrunt löst lite fibrigt” lockar icke!

0

"JAS" Helsingborg

17 okt 2009 kl. 07:55

Kornellbären var ingen höjdare, inte vid den här tiden i alla fall, geggigt och rätt smaklöst med många kärnor men vackra är de.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone