Häromdagen, på en rysk restaurang i Tallin, serverades jag några små delikata svampar (skivlingar) i såsen. Jag kunde inte lista ut vilka svampar det var och dumt nog frågade jag inte köket. De var mindre än nejlikbroskskivling och ibland pytte-pytte små. Hatten slät, välvd och nötbrun. Foten var blekare. De små söta svamparna hade behållit sin form och konsistens, (något åt vaxskivlinhållet) genom tillagningen.
Någon som vet?
Hej Tina!
Det var inte den sortens vinterskivling som finns på din bild som jag åt. Här kommer en lång och krånglig länk till odlad vinterskivling/enokitake: http://images.google.se/images?hl=sv&source=hp&q=enokitake&um=1&ie=UTF-8&ei=6XjbSpj0HYv5-AaRzKC4DQ&sa=X&oi=image_result_group&ct=title&resnum=4&ved=0CCYQsAQwAw
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.