0 9106 visningar

9 svar

Skära eller dra upp?

Yvsan

22 aug 2006 kl. 23:16

Vad rekommenderar ni när man ska plocka svamp? Jag har läst att man skära/klippa loss svamparna annars växer de inte upp på den platsen igen. Sen har jag läst att det inte spelar någon roll och att det är bättre att dra upp dem för att lättare identifiera dem. Jag har också läst att svampar är som “blommor” på ett träd, fast i detta fall sitter “trädet” under marken, flera mil brett/långt… Nåja, snurrigt kanske…
Vad rekommenderas?

0

per d

22 aug 2006 kl. 23:41

yvsan. de som säger att du skall skära av svampen för att det skall komma svamp där igen har troligtvis mycket ringa erfarenhet av svampar. för övrigt såg jag en gång 2 äldre damer i skogen som klippte av hattarna på trattkantareller och lät foten stå kvar, trodde jag skulle dö av skratt !!!!!!!!!!!!!

0

Bo E

23 aug 2006 kl. 14:58

Det är naturligtvis en smaksak om man vill äta hela svampen eller bara hatten.
När det gäller säkra svampar brukar jag ibland skära av foten istället för att dra upp hela. Det beror på om nedre delen av foten är intressant att ta med, hur svampen växer, hur vegetation mm omkring ser ut osv.

Gäller det osäkra svampar som ska examineras är det nödvändigt att plocka hela svampen så hel som möjligt.

0

Irene A

23 aug 2006 kl. 15:19

Jag läste någonstans att det hade gjorts en vetenskaplig undersökning som kom fram till att det inte spelade någon roll för svamparnas återväxt om man skär/klipper eller drar upp dem.

Tyvärr sparade jag inte meddelandet, och kollade inte upp vad det var för undersökning, så jag har ingen referens till den.

0

per d

23 aug 2006 kl. 16:56

irene, det behövs ingen vetenskaplig undersökning för det. har man ett bra klantarellställe och svampen återkommer varje år och man plockar hela svampen så visar det ju att man inte behöver skära av roten.
och bo e, hur kul skulle du tycka det var att komma till ett fint trattkantarell ställe som någon vadaliserat med sax och bara lämnat fötterna till dig i stället för att nöja sig med att plocka hela svampen men låta hälften bli kvar till någon annan ?

0

Bo Reyer

23 aug 2006 kl. 17:33

Vad är det för fel med att lämna fötterna kvar? Så gör ju rådjuren.Om vi inte hade lo och varg samt skjutglada rådjursjägare i markerna skulle det vara ännu värre.

0

Bo E

23 aug 2006 kl. 17:37

Skulle just nämna det Bo Reyer tar upp!

Har många gånger, speciellt förra året då det var lågsäsong för trattarna, funnit grupper av kvarlämnade “fötter”.
Har faktiskt sett det som troligare att djur varit framme än tanter med nagelsax.

0

per d

23 aug 2006 kl. 19:02

djur i skogen somäter svamp är ett mycket naturligt inslag som absolut skall accepteras med glädje.
men tanter med nagelsax i skogen är definitivt inte något naturligt inslag !

0

Carin

23 aug 2006 kl. 19:33

Det är alldeles riktigt att det vi ser och plockar bara är svampens blommor, eller kanske snarare frukt. Själva svampen, myceliet, är som ett stort och brett förgrenat nätverk. Det kan vara gigantiskt. Jag läste någonstans om ett exempel som var uppmätt till kvadratmil(!). Så, när du kommer till en sån där underbar plats med ett gult hav av kantareller, så är det inte kantarellER. Det är EN kantarell med massor av frukt. Därför är det ju också sällan som man bara hittar en svamp av en sort på ett ställe.

0

Tina Nordberg

23 aug 2006 kl. 21:39

Om andra inte klipper av svampen, behöver man inte se vad man går misste om.
Nu kommer det upp nya svampar för var dag som går. Jippi

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone