0 547 visningar

15 svar

koralltaggsvamp ,klyvblad mm ?

Frida T

18 okt 2009 kl. 19:13

Hej

Idag var vi iväg o tog upp båten. På vägen dit gick vi förbi en gammal igenväxt gård. Då fann vi dessa spännande svampar som jag behöver hjälp med. Börjar med något som kanske skulle kunna vara koralltaggsvamp? Hericium coralloides. Växte i en gammal halvdöd stor lönn.

koralltaggsvamp?

0

Frida T

18 okt 2009 kl. 19:15

Och sedan något som skulle kunna vara klyvblad? Växte flertalet på en död gran.

klyvblad?

0

Frida T

18 okt 2009 kl. 19:18

Sedan det sista frågetecknet. Växte på en (troligtvis)gammal sälgstubbe.
Något som liknar en biskopsmössa eller något liknande?

0

Irene A

18 okt 2009 kl. 19:20

Koralltaggsvamp, ja.

Den andra är inte klyvblad. Om den är brunsporig är det en art av Crepidotus (C. sphaerosporus är den man brukar hitta på gran).

0

Frida T

18 okt 2009 kl. 19:26

Tusen tack Irene!
Ditt förslag om crepidotus stämmer ju mycket bättre. Tack

0

Joachim Krumlinde

18 okt 2009 kl. 20:04

Jag tycker det liknar gyttrad taggsvamp (Crelophus cirhatus) snarare än koralltaggsvamp.

0

Hans v E

18 okt 2009 kl. 22:47

Jag håller med Joachim. Jag kommer också att tänka på mattsvamp (Pterula).

0

Frida T

19 okt 2009 kl. 07:13

Gyttrad taggsvamp eller mattsvamp tror jag inte. Men ni får gärna överbevisa mig :) Svampen växte ca två meter upp i en nästan helt död gammal Lönn. ( såg en gren med levande löv på, och hela toppen avbryten) Har tittat på bilder av äldre ex av både gyttrad taggsvamp o koralltaggsvamp och tycker att det mer ser ut som koralltaggsvampen. Exet var ca 30cm långt på trädet.
Kan pterula växa i träd?

På den här länken finns en bild på Koralltaggsvamp som liknar min. :)http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.hallandsbotan.org/images/0811/Koralltaggsvamp2_SM.JPG&imgrefurl=http://www.hallandsbotan.org/bildsidor/2008_november.html&usg=__uvykn3NnFx3CbZbWLbDCXoCy7Kk=&h=1313&w=1000&sz=348&hl=sv&start=1&um=1&tbnid=Am1ISfcAtp8KuM:&tbnh=150&tbnw=114&prev=/images%3Fq%3Dkoralltaggsvamp%26hl%3Dsv%26rlz%3D1T4ADBF_svSE280SE280%26sa%3DN%26um%3D1

0

Frida T

19 okt 2009 kl. 18:17

Men är det biskopsmössa?

0

Hans

klas jaederfeldt

19 okt 2009 kl. 21:30

mattsvamp växer på marken

0

Hans

klas jaederfeldt

19 okt 2009 kl. 21:30

mattsvamp växer på marken

0

trädet lönn

klas jaederfeldt

19 okt 2009 kl. 21:32

kan även vara en trasig Grentaggsvamp som när den växer är vanligast på lönn

0

trädet lönn

Frida T

20 okt 2009 kl. 06:26

Nja grentaggsvampen har jag sett i alla dess stadier och former. och framförallt så luktade den inte som grentaggsvampen. Men tack för förslaget!

0

trädet lönn

svampstaff

20 okt 2009 kl. 10:49

Jag gissar på gammal gyttrad taggsvamp om det är lönn, väldigt långa taggar för att vara korallticka?

0

trädet lönn

Frida T

20 okt 2009 kl. 11:20

När jag nycklar i Ryman o Holmåsen så hamnar jag iallafall på Koralltaggsvamp….

0

trädet lönn

Frida T

20 okt 2009 kl. 11:37

Eller jag kommer fram till Hericium rättare sagt. Men nog ser det ut som grenar före att den skulle varit kosoll/rundad från början? Och då kan det ju ej vara den mycket sällsynta H.erinaceus utan den grenade H. coralloides.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone