En snabbtur till blåmussegranskogen för att skaffa mat för dagen gav fler gifthättingar än jag någonsin sett samtidigt. Den granrotiga och -kvistiga marken var “täckt” av tusentals. Men det fanns också blåmussar - och en ändlös massa pudrade trattar. Så det blev en liten livräddandw skörd…
Grattis till blåmusseronerna!
De tillhör de arter som “inte finns” i mina trakter i år, men kanske finns det hopp då om vädret vänder och det inte håller på med minusgrader på nätterna. Blåmusseroner kan ju vara sena om hösten.
Sen har även jag (troligen) äntligen funnit gifthättingen.
Några bilder till bedömning….
foto: Bo E-son
Bild 1 är plockade några hundra meter från den plats där de på bild 2-3 växte i samma grupp ovanpå ett raserat brädtak som fått ett gasnska kraftigt barrlager.
Alla svamparna växte i tallbarr, och den övre på bild 2 är samma exemplar som syns i annan vinkel på bild 3.
Jag uppfattade dem som samma art i olika grader av ålder och utveckling.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.