Violetta geleskålens andra form är ett “konidiestadium” som inte är skålformat och alstrar en annan sorts sporer med vilka svampen förökar sig könlöst.
Alfs bild skulle möjligen kunna föreställa violskål istället. Den tillhör ett mindre känt släkte, Ombrophila, som har sporer med två “droppar” i stället för Ascocorynes sporer med septa (=skiljeväggar).
Alltså: Kanske Ombrophila violacea.
P.S. Ombrophila betyder “älskar regn”.
Hans, jag såg att du skrev kanske, men det var inte den tanken som förbryllade mig. Det var jämförelsen mellan Alfs och Lenas bilder, som båda innehåller de olika stadierna, såvitt jag kan bedöma.
Hittade din bild av Ombrophila till slut. Hur stor kan den bli?
Försökte också hitta bilder av konidiestadiet till den arten eller släktet, då hittade jag något kul på ett polskt forum:
http://www.forum.nagrzyby.pl/viewtopic.php?t=7539
Så det kan gå när man försöker artbestämma en förmodad Ascocoryne, och hamnar på en möjlig Ombrophila - eller något helt annat..?
Hej, tyckte tråden tog en intressant utveckling. Har försökt mig på mikroskopering av svampen, samt ett suddigt foto av en spor. Tycker mig inte hitta någon septa men väl två droppar.
Vad svårt det är att åstadkomma en bild genom okularet, måste köpa en PC kamera att montera.
Tack för det Hans, jag tyckte också att dina Ombrophila såg mycket små ut, för små för att dom skulle kunna förväxlas med normala Ascocoryne i alla fall..
Som Frida nämnde, går det jättebra att översätta utländska texter numera.
Om du inte har genvägen till Googles översättning i Explorer, finns den här:
http://translate.google.se/#
Det är bara att kopiera texten som du vill översätta, och klistra in i översättningsrutan.
Visst blir det många roliga fel då, men det väsentligaste i texten framgår för det mesta.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.