0 598 visningar

12 svar

På lövpinne?

Alf Pallin

19 okt 2009 kl. 20:00

Växer på lövpinne troligen sälg. Gissar på violett geleskål,ascocoryne sarcoides. Vad tror ni?

0

Lena M

19 okt 2009 kl. 20:53

Nu blev jag lite förvirrad, jag såg denna idag bland lövträdsrester och trodde det var violett geleskål ?
Dina fynd och den här kan väl inte vara samma art ?

kanske violett geleskål

0

klas jaederfeldt

19 okt 2009 kl. 21:24

rätt båda, ditt är ett förstadium lena

0

Lena M

20 okt 2009 kl. 09:34

Samma svamp och så olika i form, men förstadiet skriver Klas, tack för svar.

0

Möjligen violskål

Hans v E

21 okt 2009 kl. 10:14

Violetta geleskålens andra form är ett “konidiestadium” som inte är skålformat och alstrar en annan sorts sporer med vilka svampen förökar sig könlöst.

Alfs bild skulle möjligen kunna föreställa violskål istället. Den tillhör ett mindre känt släkte, Ombrophila, som har sporer med två “droppar” i stället för Ascocorynes sporer med septa (=skiljeväggar).

Alltså: Kanske Ombrophila violacea.

P.S. Ombrophila betyder “älskar regn”.

0

Möjligen violskål?

Irene A

21 okt 2009 kl. 11:54

Nu fattar jag ingenting..?
På Alfs bild finns ju tydliga exemplar av den violetta geleskålens spatelformade konidiestadium.

0

Jag sa kanske, Irene

Hans v E

21 okt 2009 kl. 14:39

och möjligen.

Kan en Ascocoryne vara så vacker, tänkte jag. Jfr min bild på Ombrophila violacea på artportalen under “saknas”. Ombrophila ska också ha konidiestadier…

0

Jag sa kanske, Irene

Irene A

21 okt 2009 kl. 16:03

Hans, jag såg att du skrev kanske, men det var inte den tanken som förbryllade mig. Det var jämförelsen mellan Alfs och Lenas bilder, som båda innehåller de olika stadierna, såvitt jag kan bedöma.

Hittade din bild av Ombrophila till slut. Hur stor kan den bli?

Försökte också hitta bilder av konidiestadiet till den arten eller släktet, då hittade jag något kul på ett polskt forum:

http://www.forum.nagrzyby.pl/viewtopic.php?t=7539

Så det kan gå när man försöker artbestämma en förmodad Ascocoryne, och hamnar på en möjlig Ombrophila - eller något helt annat..?

0

På lövpinne? Hans och Irene.

Alf Pallin

21 okt 2009 kl. 20:25

Hej, tyckte tråden tog en intressant utveckling. Har försökt mig på mikroskopering av svampen, samt ett suddigt foto av en spor. Tycker mig inte hitta någon septa men väl två droppar.
Vad svårt det är att åstadkomma en bild genom okularet, måste köpa en PC kamera att montera.

0

Jag sa kanske, Irene

Hans v E

22 okt 2009 kl. 10:29

Synd att man inte kan polska. Men vad ja förstår så föreställde alla bilderna, inklusive de på konidiestadier, Ascocoryne sarcoides.

0

Jag sa kanske, Irene

Frida T

22 okt 2009 kl. 10:33

Kan du inte översätta med datorn? Det blir lite skojigt ibland med den sortens översättningar men det brukar funka ganska bra. :)

0

Irene

Hans v E

22 okt 2009 kl. 10:37

Mina Ombrophila var 1-2 mm breda och höga. Enligt B&K kan de bli upp till 8 mm.

0

Irene

Irene A

22 okt 2009 kl. 16:32

Tack för det Hans, jag tyckte också att dina Ombrophila såg mycket små ut, för små för att dom skulle kunna förväxlas med normala Ascocoryne i alla fall..

Som Frida nämnde, går det jättebra att översätta utländska texter numera.
Om du inte har genvägen till Googles översättning i Explorer, finns den här:
http://translate.google.se/#
Det är bara att kopiera texten som du vill översätta, och klistra in i översättningsrutan.
Visst blir det många roliga fel då, men det väsentligaste i texten framgår för det mesta.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone