Länsstyrelserna tillhandahåller jättebra kartor. Sök på Länskartor, sen kan du välja län och zooma in.
http://www.gis.lst.se/lanskartor/
Det har hänt en del på kartfronten sen sist. Vill jag få en uppfattning om hur skogarna ser ut använder jag Google maps numera. Man går in på google.se och väljer “karta”. De har mycket bra upplösning på satellitbilderna över en stor del av landet. Obetydligt sämre är hitta.se, men där kan man även få koordinater från den punkt man väljer.
Jag använde länsstyrelsernas kartor tidigare - men där har det inte blivit några förbättringar..
Jodå, det går att få fram koordinaterna men det är lite lurigt.
Högerklicka på den punkt du vill ha fram koordinaten för, välj “Vad finns här”, då kommer koordinaten fram i sökfältet för den valda punkten men koordinaten är angiven i WGS84, det enda system vi har idag som är globalt.
För att konvertera WGS84 till RT90 neller SWEREF99 använd länken http://rl.se/rt90
Jag var inne på google earth som hastigast det var där jag tyckte mig ha sett att jag kunde få ut kordinater men det fanns inte!
Gröna kartan jag hittar inte dit är det länken som Karin W skrev jag kommer inte dit jag vill!
Du tipsade för längesedan Irene är det länskartorna som Karin skickade länk till?
Elisabeth
I Länskartor hamnar du på olika kartor beroende på hur mycket du zoomar. Zoomar du in riktigt mycket hamnar du på fastighetskartan, som har ett flygfoto i botten, men som Irene skriver så kan det ha hänt en del sedan fotot togs. Zoomar du lite mindre hamnar du på gröna kartan o.s.v. De är väldigt enkla att ta ut koordinater från och du kan också söka på kartan om du har en koordinat.
Har man syftet att leta gammal skog fungerar säker Google Earth bättre, men vill man ha en karta att orientera efter är Länskartor bra.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.