0 874 visningar

11 svar

Karta

Elisabeth jansson

19 okt 2009 kl. 21:50

Det finns vanliga kartor att få tag över nätet men min länk är borta sedan datorn havererade.
Irene var det som tipsade.

Goggle earth har jag men tycker det är så avancerat!

Någon som vet?

0

SK

19 okt 2009 kl. 22:03

maps.google.se
kartor.eniro.se
http://www.hitta.se

butiken.metria.se/kartbutiken

0

Karin W

19 okt 2009 kl. 22:06

Länsstyrelserna tillhandahåller jättebra kartor. Sök på Länskartor, sen kan du välja län och zooma in.

http://www.gis.lst.se/lanskartor/

0

Irene A

19 okt 2009 kl. 22:19

Det har hänt en del på kartfronten sen sist. Vill jag få en uppfattning om hur skogarna ser ut använder jag Google maps numera. Man går in på google.se och väljer “karta”. De har mycket bra upplösning på satellitbilderna över en stor del av landet. Obetydligt sämre är hitta.se, men där kan man även få koordinater från den punkt man väljer.

Jag använde länsstyrelsernas kartor tidigare - men där har det inte blivit några förbättringar..

0

Irene

Elisabeth jansson

19 okt 2009 kl. 22:29

Hur är det att ta ut kordinater på google jag tycker att hela altet är så avancerat!!!

0

Irene A

19 okt 2009 kl. 22:30

Glömde en sak.. Det som är bra med länskartorna är förstås att man kan skriva ut dem och ta med på sina utflykter :-)

0

Elisabeth jansson

19 okt 2009 kl. 22:32

Har du länken Irene till gröna kartan den jag fick tidigare hör funkar inte!

0

Irene

Irene A

19 okt 2009 kl. 22:33

Jag har inte sett någon möjlighet att få ut koordinater från google.se. Det går bra från hitta.se däremot.

0

Irene

BaWa

19 okt 2009 kl. 22:49

Jodå, det går att få fram koordinaterna men det är lite lurigt.

Högerklicka på den punkt du vill ha fram koordinaten för, välj “Vad finns här”, då kommer koordinaten fram i sökfältet för den valda punkten men koordinaten är angiven i WGS84, det enda system vi har idag som är globalt.

För att konvertera WGS84 till RT90 neller SWEREF99 använd länken http://rl.se/rt90

0

Irene

Elisabeth jansson

19 okt 2009 kl. 22:51

Jag var inne på google earth som hastigast det var där jag tyckte mig ha sett att jag kunde få ut kordinater men det fanns inte!

Gröna kartan jag hittar inte dit är det länken som Karin W skrev jag kommer inte dit jag vill!
Du tipsade för längesedan Irene är det länskartorna som Karin skickade länk till?

0

Irene

Karin W

19 okt 2009 kl. 23:03

Elisabeth
I Länskartor hamnar du på olika kartor beroende på hur mycket du zoomar. Zoomar du in riktigt mycket hamnar du på fastighetskartan, som har ett flygfoto i botten, men som Irene skriver så kan det ha hänt en del sedan fotot togs. Zoomar du lite mindre hamnar du på gröna kartan o.s.v. De är väldigt enkla att ta ut koordinater från och du kan också söka på kartan om du har en koordinat.

Har man syftet att leta gammal skog fungerar säker Google Earth bättre, men vill man ha en karta att orientera efter är Länskartor bra.

0

Karin W o Irene

Elisabeth jansson

19 okt 2009 kl. 23:35

Äntligen hittade jag in till kartbladen som det såg ut förr.

Det var ju att datorn inte tillät pop upp fönster som gjorde att jag inte hittade dit!

Tack alla för bra information!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone