0 486 visningar

23 svar

Några från Bökenäset 17/10

"JAS" Helsingborg

20 okt 2009 kl. 23:29

i Lördags hade vi en träff vid Oppmannasjön, Bökenäset närmare bestämt och vi, vi var några stycken från Puggehatten.
Serie 1 blir då så klart Puggehattens stolta “logga” Rutbläcksvamp Coprinius picaceus

0

"JAS" Helsingborg

20 okt 2009 kl. 23:32

Serie 2. Strimmig brödkorgssvamp, Cyathus striatus

0

"JAS" Helsingborg

20 okt 2009 kl. 23:37

Serie 3. Blågrön kragskivlingar , Stropharia cyanea vilket det fanns många av i området.

0

"JAS" Helsingborg

20 okt 2009 kl. 23:40

Serie 4. Blåmusseronen, Lepista nuda som skall ätas i morgon för första gången:)

0

"JAS" Helsingborg

20 okt 2009 kl. 23:51

Serie 5.Pudrad trattskivling Lepista nebularis, som det oxå fanns gott om i området, skall testas för första gången i övermorgon då det kanske inte är så lämpligt att prova två för magen starka svampar om man nu skall tro på vad som sägs. Bild 3 en Kandelabersvamp Clavicorona pyxidata.

0

"JAS" Helsingborg

20 okt 2009 kl. 23:53

Serie 6. Någon Kragskivling kanske? Här behövs hjälp och bild 3 är minst lika okänd för mig så hjälp även här.

0

"JAS" Helsingborg

20 okt 2009 kl. 23:57

Serie 7. ? Ingen aning, hjälp. Bild 3. En Mörk Trattskivling kanske?

0

Jan A, Uppsala

21 okt 2009 kl. 08:15

Det finns tydligen svamp i södern också, JAS!
Den som växer bland gulplister och myskmadra i serie 7 kan kanske vara gifttrattskivling – eller ev. nån nära släkting.
Och de första i serie 6 är ev. grön trattskivling, ’grågrön’ som den mera träffande hette ”på min tid”… Den är ibland lite klen i Skåne!

0

SvenD

21 okt 2009 kl. 08:48

Serie 7 bild 3 ser ut som trattnavling (Pseudoclitocybe cyathiformis).

0

Irene A

21 okt 2009 kl. 09:01

Serie 5 bild 3 ser inte ut som kandelabersvamp..

0

"JAS" Helsingborg

21 okt 2009 kl. 09:17

Hej Irene A om inte kandelabersvamp vad kan det då vara. Det är SvenD som har gett mig namnförslaget, han var med! SvenD du tittade ju på den och du sa nog trattnavling då men allt gick lite fort i lördags. Tack Jan dina förslag verkar ju stämma, när skall du skaffa dig en stjärna?

0

SvenD

21 okt 2009 kl. 09:32

För undvikande av alla missföstånd, JAS, så var jag inte med och har inte givit namnförslag om kandelabersvamp utan endast förslaget trattnavling här på svampguiden. Du har nog blandat ihop mitt namn med någon annans :)

0

"JAS" Helsingborg

21 okt 2009 kl. 09:55

Hej SvenD, Ja det gjorde jag tydligen? Men med vem? Hoppas HIK tittar in jag tror han har koll! Men tack för trattnavlingen i alla fall:)

0

5/3

Irene A

21 okt 2009 kl. 11:03

ser ut som en typisk kamfingersvamp i mina ögon. Jag har förstås inte koll på allt som växer i sydliga bokskogar. Om någon har undersökt den närmare, kanske det visar sig vara något annat, vad vet jag?

0

Cortinarius obsoletus?

Irene A

21 okt 2009 kl. 11:40

Serie 6, bild 3 påminde mycket om granrotspindling, men något var fel.. Just det, bokskog är fel biotop för den.

Jag bläddrade lite i Funga Nordica och hittade ett tänkbart alternativ: en dåligt känd art (hittad i Danmark), Cortinarius obsoletus, som är lite mindre, med mer gulbrun hatt och blekt gråvioletta skivor, men annars ganska lika till utseendet med rikligt, vitt velum. Mikroskopiskt borde den vara ganska lätt att identifiera på sina stora, ellipsoida sporer som är grovt vårtiga, särskilt i toppen. Någon tog väl hand om kollekten?

0

Cortinarius obsoletus?

Karl S

21 okt 2009 kl. 13:29

Annat alternativ: C. xantocephalus, inte alltför ovanlig i ädellövskog. Sporerna ska vara runda i så fall (Anomali).

0

"JAS" Helsingborg

21 okt 2009 kl. 22:34

Ni är på hugget båda två Irene och Karl, tack för det. Angående kollekten så har jag de flesta själv då vår gemensamma tur blev rätt kort och jag stanna själv kvar i 3 timmar till:) Irene, jag tror oxå på kamfingersvamp. När det gäller bokskogsbiotopen så är det så på många ställen, eller på de flesta kanske här nere att fram tills slutet av 1700talet så var stora delar av södra Sverige, Halland, södra Småland, Blekinge och Skåne täckta av ädellövskog som sedan under senare delen av 1700 talet och i stort sätt hela 1800talet höggs den mesta skogen ner för att ersättas av betesmarker, ljunghedar och slåtterängar då huvudnäringen låg på boskap. Därefter planterades nästan uteslutande gran. Så på många ställen här i Skåne är det först på senare tid som man har återplanterat eller låtit ädellövet ta över igen, så är det just på denna plats och det finns en del enstaka granar kvar och i marken finns det nog en del gamla kvarlevor efter granar, så vad vet man. Jan A Uppsala har ju en del att säga om just biotopbeskrivningar i svampböckerna och helt fel har han knappast:)

0

svampstaff

21 okt 2009 kl. 22:50

Fina bilder JAS.
Vad beträffar kamfingersvampen har jag ägnat den nån timma idag i skogen, fått för mig att det även kan vara anisfingersvamp, fast den nästan bara rapporteras som kamfingersvamp?
Kunde inte häröra nån specifik lukt på dom tyvärr, hittade iaf.grå fingersvamp bland kammarna.

0

Anisdoften

Jan A, Uppsala

21 okt 2009 kl. 23:17

Om man stoppar anisfingersvampen i en plastpåse (e.d) och knyter till (motsv.) och sen öppnar efter stund, så är det lättare att känna doften.

0

Anisdoften

"JAS" Helsingborg

22 okt 2009 kl. 07:15

Tack kompisar! Mina är torkade och avger väl knappast någon doft nu, jag har både kamfinger(eller anis) och grå tror jag.

0

Anisdoften

svampstaff

22 okt 2009 kl. 10:02

Jo jag la dom i en dosa, men min näsa kände ingen skillnad, tycker bara dom växer lite olika och är betydligt större i grönmossan än dom som växer på bar barrmatta.

0

Cortinarius xantocephalu

"JAS" Helsingborg

22 okt 2009 kl. 13:53

Hej Karl S. Kollad i en annan tråd på dina bilder på just Cortinarius xantocephalu och vad jag ser där så på den delade så syns det klart och tydligt “lila” stråk i ytterkanterna och det har jag inte på mina, syns kanske lite dåligt på bilden men inget som jag la märke till i verkligheten i allafall.

0

Cortinarius xantocephalu

Karl S

22 okt 2009 kl. 18:08

Hej igen JAS.  Jo, C. xanthocephalus har alltid violetta lameller, har inte din det? Jag tycker man kan ana det på den snittade individen.

Nu är jag inte säker på vad granrotsp. är för något. Om det är C. fraudulosus, brukar den vara betydligt fibrigare på hatten. (konstigt namn i så fall, eftersom den nästan aldrig är rotad…8=)

Det är lätt att skilja dessa på sporerna, C. fraudulosus har jättestora, upp till 14 µm, amygdaloida, den andra har runda, upp till 9.

0

Cortinarius xantocephalu

"JAS" Helsingborg

22 okt 2009 kl. 18:54

Hej igen Karl S:) Här är en närbild på den delade, en liten färgbrytning kan man ju se men violett nja? Och kollekten från denna utflykt vill sig inte, de låg på tork när en förlöpt boll från junior råkade sabotera det mesta, i vilket fall som helst så är nog sporerna blandade. Det är sådana smällar man får ta när man har fotbollstokiga 7årinar i lägenheten:) Vi kanske inte kommer längre här då, får se om jag kan hitta nya ex. framöver.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone