Hattbredd70mm, ganska köttig, med nedsänkt mitt.Färgen lite brunare än bilderna.Foten70mm hög och 25mmbred.Fårad och något tapplik,grånar vid tryck.Skivorna vita,ej naggade.
Mild smak och lukt.
Växer i mager lövskog med ek.
Några förslag
Det var bara en vild gissning, har själv bara hittat brokkremla en gång, och då hade den ungefär den färgen. Jag minns att den var mycket fast i köttet, och hade violetta stråk på foten också. Märg i foten känns inte riktigt rätt..
Hoppas att någon annan kommer med ett bättre förslag.
Jag skulle tro att det är purpurkremla, Russula undulata. Hattfärgen blir ofta urblekt och gulbrunt fläckig och det fastnar massa skräp på den eftersom den är klibbig i väta. Foten grånar. Det enda som stör är att du upplevde den som mild i smaken, kanske du skulle prova en bit till? ;)
Jag tror att Tony är rätt ute. Purpurkremlan varierar mycket i skärpa. Ibland hittar man ex, som är helt milda och en annan gång finns det tydligtskarpa ex. Man undrar är om variationen är så stor eller döljer sig fler arter eller varianter inom purpurkremlekomplexet.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.