0 1433 visningar

7 svar

Vittsjö eller Ivö, Vångaberget???

Dorota

21 okt 2009 kl. 22:47

Hoppas Ni kan hjälpa.
Det är nog sista helgen i år som jag kan lätta på svampplockhunger.
Efter m. dedektivt arbete har jag hittat två stugor. Den ena vid norra sidan av Vittsjö och den andra i Furestaden norra sidan av Ivö, vid Vångberget. Enligt rapporterna och andra källor så är största chanser att kamma hem några liter mitt i mellan dessa två lägen, är vid Kroksjön, Sibbhult, Östra Göinge. Kanske ligger Sibbhult något lägre än andra platser? kanske är det mer granskogar där. Jag vet inte varför men trattisar växte där. Jag hittar ingen stuga där och vi vill undvika körandet. Mina teoretiska kunsker om naturen är dåliga. Det gäller att välja det näst bästa stället och jag vet inte vilket. Det är frustrerande. Vad skulle ni välja. Kan någon ge ett fingervisning, ej fingersvamp:)

0

"JAS" Helsingborg

21 okt 2009 kl. 23:09

Jag är inte så insatt i naturen runt Vittsjö men där är vackert men Ivösjön erbjuder fina naturupplevelser och här nere plockar vi eller åtminstone jag de flesta Trattisar i bokskog och för några år sedan plockade jag en hel del i Ivösjötrackterna. Jag och några till var i dessa trakter, ligger nästgårds i lördags, du kan se mina senaste trådar. En del matsvamp hittade jag men inte ett spår av trattisar men svart trumpet, blåmusseron, stor kragskivling och pudrad trattskivling var det en del av. Hoppas någon från trakterna ramlar in och kan hjälpa dig lite bättre än jag.

0

Dorota

22 okt 2009 kl. 00:33

Jag var vid Vångaberg för många år sedan och hittade trattisar men det var länge sen. Jag tänkte att berg är en berg . Skogen , närmast stugan ligger uppförsbacken och kan vara för torrt.Tänker jag rätt??
Jag minns inte men tror att det var bland eller granskog.

0

Ida, Gbg

22 okt 2009 kl. 13:49

Hej!
Det finns 3 stugor vid Kroksjön som hyrs ut. Har du kollat där?

0

Dorota

22 okt 2009 kl. 14:29

jag har sett , om det är samma . På blocket men de var upptagna denna helg.
tack Ida.
Hur ser det ut med sva´ptillgången hos Er??

0

Ida, Gbg

22 okt 2009 kl. 15:15

Det är nog samma. Om man söker på Kroksjöstugorna så finns de där. Det är väldigt fina stugor i härlig miljö.
Tyvärr så har jag av olika anledningar inte plockat så mycket svamp i år som jag brukar.

0

Ivö eller Vångaberget???

Norma

22 okt 2009 kl. 20:20

Menar du Ivö eller vångaberget? Norra sidan av Ivö ligger Ivöklack och där bröt man kaolin förr.Furustadsvägen känner jag till ligger mellan Barum och vånga.

0

Ivö eller Vångaberget???

Dorota

22 okt 2009 kl. 20:47

Du har rätt Norma !
Det är Furestad, ligger vid vångaberget, på hö sida av sjö norut från kristaianstad. Vet du hur svampmöjligheter är där.?Det fanns när jag var där för många år sedan . Tror det var blandskog men i år ??

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone