0 1389 visningar

10 svar

Intressant om purpurskinn

gunhild i Kåddis

22 okt 2009 kl. 15:42

0

Lena M

22 okt 2009 kl. 16:19

:) Jag satt och läste den där artikeln härom dagen p.g.a att jag såg purpurskinn på flera lokaler.
Inte för att jag begrep så mycket men det gick väl ut på att spruta finfördelat svampmycel på nyligen fällda lövträdsstubbar för att förhindra slytillväxt.
Purpurskinnet var iaf. grannt att titta på !

purpurskinn

0

"JAS" Helsingborg

22 okt 2009 kl. 19:15

??? Är det inte bättre att låta slyt växa upp till några meters höjd, framförallt i ledningsgator och sedan koka metanol på det i stället för att utarma marken i tredje värden med att odla socker rör som man kokar etanol på. Jag har aldrig och kommer nog aldrig att förstå mig på dessa “experter”, har de röta i hjärnbarken heller? Här odlar man “enerigiskog” Salixarter som inte har det minsta substans som den kärnved björksly har och så planterar man igen prima åkerjord, när slyet växer gratis, undrar hur många hektar ledningsgator det finns i vårt land? Och vadå?? Skyddar inte slyet tallplantorna från att bli uppätna av den förhatliga älgen och gödslar inte slyet marken och håller det inte tillbaka snyltbaggar m.m. Mitt svar på mina egna frågor är. JO det gör det:) Undrar om experterna har varit i skogen eller om de frågat någon vanlig människa med bondförnufft, tror inte det.

0

"JAS" Helsingborg

22 okt 2009 kl. 19:17

Glömde att säga att artikeln var intressant ur flera synpunkter och tack för den, gunhild:)

0

BirgittaD

22 okt 2009 kl. 23:30

Intressant Gunhild. Jag har också mycket purpurskinn på mitt inventeringsområde.

0

JAS

Frida T

23 okt 2009 kl. 06:42

Gillar dina tankegångar! Du får se till att fler får höra dem. (Hur ska annars experterna lära sig något) :))

Gunhild tack för att du delade med dig av denna intressanta artikel.

0

Birgitta D

gunhild i Kåddis

23 okt 2009 kl. 13:01

Inventerar du för tickkursen? Jag minns hur det var för mig, mycket intressant!

0

JAS

Irene A

23 okt 2009 kl. 13:25

Jag har också funderat över varför folk i allmänhet tycker så illa om sly att det måste bekämpas var det än växer..
Jag tror att människor helt enkelt har en nedärvd rädsla sedan urminnes tider för täta skogar och snår, där rovdjur, rövare och andra fiender kunde ligga i bakhåll.

Slyskogar är ju annars ett naturligt stadium innan barrskogen ändå tar över av sig själv.

Det finns också exempel på att man sparar sly på lämpligt avstånd från tallplanteringar för att avleda betande älgar, särskilt om slyet består av begärliga trädslag som asp, sälg och rönn. Sådana “viltskogar” finns bl.a. under kraftledningar.

0

JAS

Jan A, Uppsala

23 okt 2009 kl. 13:47

Det står tyvärr ‘sly’ i artikeln, men det ska vara stubbskott (översättningsfel?/språkförbistring). Då blir det hela mer förståeligt. Stubbskott är inte till nån större välsignelse numera, men var så förr, på skottskogstiden.

0

Jan A

"JAS" Helsingborg

23 okt 2009 kl. 13:53

Tja, om man kapar slyt så kanske de grövre slår rotskott och då är väl det lika användbart som biomassa det oxå eller? Och så bekräftar väl översättningstabben att man har dålig koll=0

0

JAS

Jan A, Uppsala

23 okt 2009 kl. 14:04

Inga rotskott från björk, JAS! Det enda rotskottslövträdet är asp och jag _tror_ inte att purpurskinnet har ngn som helst effekt där.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone