0 506 visningar

20 svar

Svamp och natur i Skåne

"JAS" Helsingborg

22 okt 2009 kl. 22:07

Jag var en sväng igår till Måryd straxt öster om Lund, jag hade tänkt kolla hur det stod till med vaxingarna men de flesta var borta. En underbar dag med vandring runt en stor del av naturreservatet och en del fynd blev det. Serie 1 någon som jag vet men som just nu är helt borta ur skallen vet inte ens var jag skall leta, hjälp sökes:)

0

"JAS" Helsingborg

22 okt 2009 kl. 22:09

Serie 2 biotopbilder där föregående växte.

0

"JAS" Helsingborg

22 okt 2009 kl. 22:11

Serie 3 något som jag tror är, Mörk röksvamp Lycoperdon nigrescens, rätta mig om jag har fel.

0

"JAS" Helsingborg

22 okt 2009 kl. 22:12

Serei 4. Biotopbilder från fyndplatsen av röksvampen:)

0

"JAS" Helsingborg

22 okt 2009 kl. 22:15

Serei 5. Det blev lite ätbart oxå, Rökslöjing Hypholoma capnoides och lite biotopbilder.

0

klas jaederfeldt

22 okt 2009 kl. 22:16

ser ut som en grynskivling

0

"JAS" Helsingborg

22 okt 2009 kl. 22:18

Serie 6. I myllan runt Vresbokarna, de hetr faktiskt så och har uppstått pga, något genetiskt fel, sök på Grytskog på nätet så får ni läsa där. Ja i myllan där hittade jag vad jag tror är en liten hätta närmare bestämt, Boklövshätta Mycena rosella.

0

"JAS" Helsingborg

22 okt 2009 kl. 22:20

Serie 7. En för mig okänd skål grävdes fram bland löven.

0

"JAS" Helsingborg

22 okt 2009 kl. 22:27

Till sist ett fantastisk Verboksväsen. Det blir fler besök här. Egentligen så ville jag oxå visa på att Skåne inte enbart består av slättland med styva lerjordar. Som Smålänning så älskar jag nostalgiskt min kära Smålandshembygd men jag har ju flytt de tunga skogarna för de öppna landskapen och de ljusa färgerna, jag kommer nog inte att lämna denna landsdel i första taget, jag har bott här nere sedan 86 men hittar ideligen nya smultronställen:)

0

klas jaederfeldt*

"JAS" Helsingborg

22 okt 2009 kl. 22:30

Där satt den som en fläskläpp, tack för det klas, som jag letat och funderat men som sagt det var helt tommt.

0

JAS

anithau

22 okt 2009 kl. 23:02

Vilka underbara bilder.

Jag knöck en till skrivbordsunderlägg. Hoppas att det är OK

0

JAS

"JAS" Helsingborg

22 okt 2009 kl. 23:16

Helt Ok anithau:) Fint i Skåne eller hur?

0

JAS

anithau

22 okt 2009 kl. 23:21

Det är mycket vackert.

I dag har jag varit ute i vår nordliga skog. Blött och mycket löv.
MEN, vi hittade ändå 10 liter trattisar.
Hur går svampjakten för dig betr trattisarna?

0

JAS

"JAS" Helsingborg

22 okt 2009 kl. 23:37

Inga trattisar här men har å andra sidan inte varit uppe på åsen och kollat, får bli första veckan i nov. Nästa vecka är det höstlov så då jobbar jag med luftkuddeland så då blir det ingen skog. Å andra sidan har jag trattisar och övrig svamp så jag klarar mig i ett par säsonger:)

0

JAS

Helena i Lund

24 okt 2009 kl. 08:08

Du är en bra ambassadör för vår del av landet JAS! Hör gärna av dej om du ska hitåt igen!

0

Hans v E

24 okt 2009 kl. 11:32

Skålen är väl lite hårig i kanten, så det är nog stora ex av den vanliga vita hårskålen, Lachnum virgineum.

Mycena rosella är rosenhätta.
Mycena capillaris är boklövshätta.

Härligt att se med fina bilder hur hösten vandrat ner från oss i Mälardalen till er i Skåne.

0

Katrin Tyringe

2 nov 2009 kl. 13:51

Hej! Du skrev innan att Per fick 525kr/kg för svamp. Vilken sort var det? Resturang,privat eller affär?

0

Bo E

2 nov 2009 kl. 14:01

Tack för en vacker guidad tur bland vresbokar och annan intressant natur i Skåne!

Jag gillar oxå bilderna…verkligen fina höstdokumentationer av ett fint landskap….gillar enar oxå, de har vi även häruppe i Närke, men tyvärr kvävs de ofta av uppväxande granskog.
Enda granen på dina bilder var väl stubben med rökslöjskivling?

0

"JAS" Helsingborg

3 nov 2009 kl. 00:00

Hej Katrin! Det kommer väl från en tråd där Per och någon annan tjafsade om kantarellpriserna och om du vill veta var Per fick så mycket betalt för sin svamp så får du nog fråga honom om han är tillgänglig men min gissning är att han sålde dem till restauranger.

Hej Bo E. Jo det är helt rätt men du skall veta att våra trista granplantager här i Skåne är ingen rolig upplevelse men en del plantager är gallrade och planterade i vackert landskap så det kan bli rätt fint ändå och så hittar man ju en del Rökslöjingar och annat roligt och gott där. När det gäller igenväxning, (heter det så?)så började den för rätt länge sedan, för 100år sedan bestod vårt land av mycket betes, slåtterängar, ljunghedar och skogen svedjbrändes, sedan slutade man och enen vandrade in och sedan den envisa granen på gott och ont. har du läst “Gammelsverige” av Carl Fries om inte så rekomenderar jag den och några andra av honom, de har ju några år på nacken men intressant läsning är det.

0

"JAS" Helsingborg

3 nov 2009 kl. 00:03

Tack Hans v E, jo jag såg att det blev fel på hättan, tack för det oxå.

0

svampstaff

3 nov 2009 kl. 00:11

Ja det är jäkligt vackert med bokskog, min favoskog faktiskt, synd att man har så dåligt av den bara.För bokskogen hyser dom roligaste svamparna tycker jag iaf. i mina trakter, hittar iofs. ny bokdungar då och då, så lite hopp om livet finns ju:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone