Här kommer lite saker jag är osäker på från igår. Någon som vet?
Första bilden växte på gammal sälgstock. Skulle det kunna vara gullkrös eller är det något helt annat?
Andra bilden växte på gammal granstock. Skulle det kunna vara dvärggullhorn?
Tusen tack för era svar! Vad mycket lättare det är när någon pekar ut vart man ska leta :) Vedplätt och honungsskivling. Tack !
Tickan är det tydlingen inte bara jag som kliar mig i huvudet över ;) Den satt som berget när jag försökte ta loss den så lite av den murkna björken följde med.
Här kommer några bilder på den i genomskärning mm.
1:1, tror också på vedplätt
1:2, lite av varje, bl.a. dvärggullhorn
2, kan inte tänka mig att det är en honungsskivling med sådana skivor, grubblar just nu på om det är någon laxskivling eller toffelskräling
3, visst är det fnöskticka, bilden i genomskärning med den marmorerade mycelkärnan bekräftar det också.
Det finns en annat bra karaktär att känna igen en fnöskticka på (åtminstone i ett visst tillväxtstadium), som syns bra på ditt exempel.
Högst upp i den ljusare zonen på hattkanten finns en vågformad, mörkare linje. Den har jag bara sett på fnösktickor.
Här finns ett till exempel där det syns bra:
http://www.nahuby.sk/images/fotosutaz/2009/02/15/Fomes-fomentarius/ludmila_zuziova_144164.jpg
och på den bifogade bilden:
Det hoppas jag att jag oxå får,Lära mig alltså! När det gäller honungsskivlingen så fick jag inte upp bild 2 innan så jag såg aldrig skivorna eller oxå hade jag för bråttom, jag får nu hålla med Irene:) Vi får kämpa på Frida så fastnar väl något i knoppen så småningom.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.