Hittade denna ticka på insidan av en vad jag tror är lövlåga (dock inte säker). Hela svampen sämskfärgad och korkartad som torr. Porerna knappt 1 mm breda och kantiga. Ca 10 cm bred, 3 cm hög, nästan resupinat. Konsolhatten 5 mm och hårig.
Trametes eller Coriolopsis????
Det var ingen lätt sak, ett fall för Klas tror jag..
Det finns inte så många arter att välja på med såpass grova porer och växande på lövved, så jag tänkte i alla fall komma med ett förslag, en art som jag har sett ett par gånger på asp: honungsticka, Antrodia mellita..?
Tack Irene. Tittade på en bild och den är ju onekligen lik. Dock är den inte funnen söder om Dalarna och endast på bävergnagda aspar. Det går nog inte omkring så många bävrar i den ekhagen där jag hittade den:-). Hoppas Klas tittar in, annars får jag skicka den till honom.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.