0 405 visningar

17 svar

ticka på insidan av låga

Tibble

25 okt 2009 kl. 01:56

Hittade denna ticka på insidan av en vad jag tror är lövlåga (dock inte säker). Hela svampen sämskfärgad och korkartad som torr. Porerna knappt 1 mm breda och kantiga. Ca 10 cm bred, 3 cm hög, nästan resupinat. Konsolhatten 5 mm och hårig.

Trametes eller Coriolopsis????

0

Tibble

25 okt 2009 kl. 09:42

Tänkte tillägga at det är utanför Uppsala jag såg svampen

0

Irene A

25 okt 2009 kl. 17:08

Det var ingen lätt sak, ett fall för Klas tror jag..
Det finns inte så många arter att välja på med såpass grova porer och växande på lövved, så jag tänkte i alla fall komma med ett förslag, en art som jag har sett ett par gånger på asp: honungsticka, Antrodia mellita..?

0

Tibble

25 okt 2009 kl. 17:35

Tack Irene. Tittade på en bild och den är ju onekligen lik. Dock är den inte funnen söder om Dalarna och endast på bävergnagda aspar. Det går nog inte omkring så många bävrar i den ekhagen där jag hittade den:-). Hoppas Klas tittar in, annars får jag skicka den till honom.

0

Irene A

25 okt 2009 kl. 20:19

Om det var ek den växte på, hade jag ett annat alternativ i tankarna - ormticka, Antrodia albida. Den brukar bilda tydligare hattar, fast jag vet ju inte hur mycket den kan variera.

Jaja, skriver det här mest för att puffa upp tråden..

0

svampstaff

25 okt 2009 kl. 20:47

Och jag funderade lite på blekticka!
Har sett dom även på grova lågor av ek, och vissa kan vara väldigt håliga oxå.

0

Tibble

26 okt 2009 kl. 11:59

Jag lyfter tråden för att se om Klas nappar. Blekticka verkar inte otroligt, Svampstaff. Många förslag nu…

0

Jan A, Uppsala

26 okt 2009 kl. 12:38

Varför inte ‘stor hjortticka’ Datronia mollis?

0

klas jaederfeldt

26 okt 2009 kl. 16:07

jag har inget förslag

0

Tibble

26 okt 2009 kl. 16:12

Då får jag skicka in den till NRM då. Tack för alla förslag.

0

klas jaederfeldt

26 okt 2009 kl. 21:28

ja eller till mej, tvivlar på att karen Hansen är så bra på vedsvamp

0

Tibble

27 okt 2009 kl. 20:48

Jag trodde du var på NRM. Vad har du för adress, Klas?

0

klas jaederfeldt

27 okt 2009 kl. 22:34

vadsbrovägen 16 15336 järna
det är snart 4 år sedan jag slutade där

0

svampstaff

23 dec 2009 kl. 22:37

Det vore intressant att få veta vad det var du hittade på eken, Tibble.

0

Ralf L

12 feb 2010 kl. 17:19

Lyfter den här tråden för att även detta ser ut som en blek coriolopsis.

Klas! Har du kikat på den ännu? Jag samlar som sagt på uppgifter om coriolopsis i landet. Det har ju tillkommit åtskilliga fynd sedan du var med och kollade in den bruna.

0

Ralf

klas jaederfeldt

12 feb 2010 kl. 17:23

jag fick inte någon att kolla

0

Klas

Ralf L

12 feb 2010 kl. 18:43

Om du vet vem Tibble är får du gärna trycka på för att få den (om han själv inte ser den här tråden)

0

ralf

klas jaederfeldt

12 feb 2010 kl. 19:21

just nu har jag ingen möjlighet att kolla den eftersom jag håller på att flytta till Vingåker och har både mik.och litt. nedpackat

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone