0 570 visningar

10 svar

Lite från dagen.

svampstaff

25 okt 2009 kl. 19:32

Blev en liten sväng i urkväder, finns en hel del kvar ännu.Den första tror jag mig inte sett förut?

0

svampstaff

25 okt 2009 kl. 19:34

Några fler.

0

svampstaff

25 okt 2009 kl. 19:36

En nyuppkommen champinjon i en bikskogsdunge?
Och stor o liten flåis?

0

svampstaff

25 okt 2009 kl. 19:38

Förstoringsglaset från clas ohlson kan jag rekommendera, hänger runt halsen med stöd i magen, med lyse, 99kr.

0

Irene A

25 okt 2009 kl. 20:01

gissningar och frågetecken:

1. brännagelskivling, trattnavling, rynkhätta

2. röksling? grynvaxing, frostvaxing

3. en gullig champinjon och flåhättor, ja

4. kantarellmussling? strävticka? inget dumt förstoringsglas, kan man fotografera genom det också, månntro?

0

svampstaff

25 okt 2009 kl. 20:03

Tror inte det funkar)
Glömde prova, men ska testa.Det är ca.15cm brett.
Tack för förslagen!

0

Hans v E

25 okt 2009 kl. 23:11

Vad är det för kul med att kalla rökslöjing för röksling?

0

svampstaff

25 okt 2009 kl. 23:18

Jaa det är ganska (s)löjligt:)

0

Irene A

26 okt 2009 kl. 10:30

Jag tycker inte att röksling är roligare, bara fiffigt och enklare att skriva än rökslöjskivling som den officiellt heter. Det spelar väl ingen roll vad man kallar svamparna så länge det inte missförstås?

0

Jan A, Uppsala

26 okt 2009 kl. 10:30

Hans, har du ännu inte lärt dig att vi kallar ”saker” för precis vad vi vill – och de flesta av våra påhitt är minst lika bra som svampnamnsmaffians!
“Smek"namnet ‘röksling’ har skapats här på Svampguiden. Från begynnelsen var det _kanske_ en felskrivning av Ola/Ola i Kil/Ola H, men många av oss tycker uppenbarligen att det är ett BRA namn och åtminstone jag har ingen tanke på att överge det!
För övrigt anser jag att många av de ”nysvenska” svampnamnen, och även några av de äldre, är bedrövliga.
Om det nu var det någon som inte visste det!

0

röksling

Bo E

26 okt 2009 kl. 13:22

...fattade jag inte vid första läsningen…men jag är väl lite trög…

Fick gå tillbaka och kolla bilden igen…jo visst var det rökslöjskivlingen.
Inte riktigt vaken än efter gårdagens avslutning på svampkursen där det blev väldigt mycket mat….mums vad mätt man blev…ha ha…förrätt, svampsoppa med franskt bröd, huvudrätter svamppaj och karl-johansmörstekta kycklingfiléer samt glass o kaffe…och svamp i allt utom glassen till kaffet…

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone