Lyckades komma ut en stund i regnet för att plocka färsk svamp till kvällsmaten. På vägen till mitt trattis ställe såg jag den här. Den är för mig helt ny, har inte ens lagt märke till den tidigare.
Första bilden är på växtplats, troligen är det granstubbe den växer på. Några förslag?
Tack på förhand
Tack Hans
Nu blev det svårare. Vilken är den tydligaste skillnaden mellan L.bicolor och L.proxima? Går man bara efter bilder så är även L.fraterna väldigt lik.
Har zoomat in på bilden över växtplatsen och ser att foten ser ut att ha nästan samma färg som skivorna, men jag ser inte om det är ngt ludd på den.
Tack igen:)
För mig hamnar den närmast Laccaria laccata (var. laccata) på grund av den djupt strimmiga hatten och rosa skivorna.
Lite osäkert känns det ju när exemplaren är gamla, men proxima och bicolor är normalt inte strimmiga på hatten.
Det kan vara bra att veta att det finns flera varianter av laccata, och att var. pallidifolia troligen är den vanligaste av dem hos oss.
L. fraterna är beskriven från Australien och antas vara bunden till Eucalyptus, så det är nog tveksamt om vi har den arten här.
Tack Irene
Det närmsta ett eukalyptus träd som finns här är den eteriska olja jag använder som insektsmedel så L.fraterna är då uteslutet trots likheten:)
Om bicolor och proxima normalt inte är strimmiga så verkar det mer troligt att det är ngn variant av laccata, precis som du föreslår.
Har svårt att hitta ngn sida med bra info och beskrivningar. Det är lättare att hitta bilder. Är det ngn som har en bra länk med utförlig information som tar upp beskrivningar, växtplats mm på de vanligaste i Laccaria släktet?
Tackar igen på förväg:)
Det finns en utförlig redovisning av de nordamerikanska arterna här:
http://www.fieldmuseum.org/research_collections/botany/botany_sites/fungi/index.html
Nästan för mycket detaljer att orka med att läsa, men de kända skandinaviska arterna har också undersökts och finns med i diskussionerna. Däremot är jag inte säker på att allt vi kan hitta här är fullständigt utrett. Lycka till..!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.