Tror att det är en blanding av olika arter.
Hättor och slätskivlingar och vad det nu kan vara, är ingen expert på de där små arterna.
De enda matsvamparna som jag tror kan vara aktuella är nejlikbroskskivling.
Kolla om några har lite segare konsistens i foten framför allt och växer i tydliga rader, ringar eller halvcirklar. De har en angenäm kryddig doft och är ätliga och goda.
Jo, nu ser jag de högra svamparna (hade inte uppe hela bilden!) Men jag tror inte på nejlikbroskskivling
där heller; hattarna verkar vara mer eller mindre navlade, medan nb har välvd hatt, ibland med puckel. Men, visst, det är alltid svårt att göra bestämningar utifrån ett foto!
Möjligen några som sagt, men Mariella vet säkert om det är samma art i hela högen.
I så fall är det dynghögen som gäller!
Gamla utfläkta nejlikbroskskivlingar brukar va maskätna och unkna i alla fall, så det är nog ingen hit att spara något.
Däremot kan det ju vara intressant att lära sig skilja nejlikbrosklingarna från de oätliga småsvamparna!
Nejlikbroskskivlingen har ljusa skivor, är lite fastare i köttet och har seg fot.
De oätliga “gräsmattesvamparna”, hättingarna, är mycket spröda och har mörka brunsvarta skivor.
Nejlikbroskskivlingen doftar gott och kryddigt, “dyngsvampen” luktar på sin höjd lite jordigt.
De är egentligen inte alls speciellt lika.
Det ser du om du hittar en äkta nejlikbroskskivling!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.