0 1420 visningar

12 svar

växer i gräsmattan

Mariella

23 aug 2006 kl. 17:47

Går det att äta mina gräsmattesvampar?

0

Bo E

23 aug 2006 kl. 18:15

Tror att det är en blanding av olika arter.
Hättor och slätskivlingar och vad det nu kan vara, är ingen expert på de där små arterna.
De enda matsvamparna som jag tror kan vara aktuella är nejlikbroskskivling.
Kolla om några har lite segare konsistens i foten framför allt och växer i tydliga rader, ringar eller halvcirklar. De har en angenäm kryddig doft och är ätliga och goda.

0

Sven D

23 aug 2006 kl. 18:20

Jag tror mer på någon form av hätting (små hygrofana svampar med rostbrunt sporpulver som växer på gräs och dynga). Ingen matsvamp! Nejlikbroskskivling
är det inte!

0

Bo E

23 aug 2006 kl. 18:33

Möjligen tycker jag mig se ett par till höger i bild som skulle kunna vara nejlikbroskskivling.

Men om det är samma art i hela högen så är det bara dyngsvamp!

0

Irene A

23 aug 2006 kl. 18:37

Det hör till grundreglerna att INTE försöka äta små svampar eller bruna svampar med bruna skivor. De här uppfyller båda villkoren.

0

Sven D

23 aug 2006 kl. 18:40

Jo, nu ser jag de högra svamparna (hade inte uppe hela bilden!) Men jag tror inte på nejlikbroskskivling
där heller; hattarna verkar vara mer eller mindre navlade, medan nb har välvd hatt, ibland med puckel. Men, visst, det är alltid svårt att göra bestämningar utifrån ett foto!

0

zolt

23 aug 2006 kl. 19:14

Nejlikbroskskivlingar efter många dagars regn..

0

Bo E

23 aug 2006 kl. 19:17

Möjligen några som sagt, men Mariella vet säkert om det är samma art i hela högen.
I så fall är det dynghögen som gäller!
Gamla utfläkta nejlikbroskskivlingar brukar va maskätna och unkna i alla fall, så det är nog ingen hit att spara något.
Däremot kan det ju vara intressant att lära sig skilja nejlikbrosklingarna från de oätliga småsvamparna!

0

CharinaJohansson

23 aug 2006 kl. 19:20

Merparten av svampen på bilden är INTE NB. Svampen på bilden har alldeles för tätt mellan skivorna för att vara NB-skivling.
Ät inte!

0

Mariella

24 aug 2006 kl. 16:57

Hur gör man det?

0

Bo E

24 aug 2006 kl. 17:29

Nejlikbroskskivlingen har ljusa skivor, är lite fastare i köttet och har seg fot.

De oätliga “gräsmattesvamparna”, hättingarna, är mycket spröda och har mörka brunsvarta skivor.
Nejlikbroskskivlingen doftar gott och kryddigt, “dyngsvampen” luktar på sin höjd lite jordigt.
De är egentligen inte alls speciellt lika.
Det ser du om du hittar en äkta nejlikbroskskivling!

0

jacob

25 aug 2006 kl. 17:48

PANAEOLUS FOENISECII (Slåtterbroking), gissar jag att det är . Jag upplever den som den vanligaste i just gräsmattor.

0

Franco Matli

25 aug 2006 kl. 20:13

Ja det kan vara Panaeolus foenisecii=Slåtterbroskskivling
eller Psilocybe semilanceata=Toppsläskivling.
Ingen är Ätlig.Toppslätskivling är allucinogen.
Ingen NBS alltså

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone