0 293 visningar

7 svar

Röksling

Hans v E

26 okt 2009 kl. 23:46

tror jag liksom Jan A är en felskrivning från början. Att namnet sedan börjat användas uppfattar jag som ett skämt och visst får man skämta hur man vill, men det är ju inte roligt! Ingen “utomstående” som går in på guiden förstår ju heller vilken svamp som avses. Man kommer att tänka på rökslingor.

När det gäller “debatten” om -ing eller -skivling tycker jag att ska man ha -ing ska man också vara konsekvent och säga nagling, slöjing och kraging, tycker jag.

0

klas jaederfeldt

27 okt 2009 kl. 00:35

visst och Röding, gulis och svartis

0

Hans v E

27 okt 2009 kl. 20:40

Vad skulle gulis och svartis vara för nåt? (gulis används som icke giltigt smeknamn på kantarell, svärtingar finns och har aldrig haft annat svenskt namn; skulle de heta svartskivlingar annars? Ja, kanske det.

0

Irene A

28 okt 2009 kl. 11:55

Du har rätt Hans, för nytillkomna läsare är “röksling” naturligtvis obegripligt, ska skärpa mig..

När det gäller -ing eller -skivling anser jag däremot inte att man behöver vara SÅ strikt konsekvent.
Då tycker jag det är bättre att acceptera båda varianterna som godkända namn istället för att någon kommitté ska sitta och bestämma när det är läge att kalla dem det ena eller det andra.

0

Kerstin W

28 okt 2009 kl. 13:14

Bra om ni använder korrekta namn, så man kan googla på dom om man skulle vilja. Jag skulle inte fatta vad “Röksling” var

0

Bo E

28 okt 2009 kl. 13:45

Nä...googlar man på det kommer man förmodligen bara till nåt inlägg här på guiden…ha ha

0

Hans v E

28 okt 2009 kl. 14:34

Ja, lustigt hur en svamp som ursprungligen hette blekgul slöjskivling kunde bli röksling.

0

Bo E

28 okt 2009 kl. 14:41

Jo, jag har faktiskt sett unga ex. med närmast blekgul slöja, så helt fel var inte det gamla namnet, även om den blågrå “rökslöjan” är ett ännu bättre och säkrare kännetecken.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone