tror jag liksom Jan A är en felskrivning från början. Att namnet sedan börjat användas uppfattar jag som ett skämt och visst får man skämta hur man vill, men det är ju inte roligt! Ingen “utomstående” som går in på guiden förstår ju heller vilken svamp som avses. Man kommer att tänka på rökslingor.
När det gäller “debatten” om -ing eller -skivling tycker jag att ska man ha -ing ska man också vara konsekvent och säga nagling, slöjing och kraging, tycker jag.
Du har rätt Hans, för nytillkomna läsare är “röksling” naturligtvis obegripligt, ska skärpa mig..
När det gäller -ing eller -skivling anser jag däremot inte att man behöver vara SÅ strikt konsekvent.
Då tycker jag det är bättre att acceptera båda varianterna som godkända namn istället för att någon kommitté ska sitta och bestämma när det är läge att kalla dem det ena eller det andra.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.