0 921 visningar

7 svar

Tårticka,piltofsskivling på gammal ek

Egon

27 okt 2009 kl. 14:05

Hittade dessa idag på en rutten gammal ek.

0

Lena M

27 okt 2009 kl. 15:54

Vackra bilder på alla inläggen men jag vet inte vad för svampar, piltofsskivlingen var läcker.

0

klas jaederfeldt

27 okt 2009 kl. 16:12

tyckte att jag såg en bit björkbark på en av bilderna, tickorna verkar vara fnösktickor och piltofsskivling är ett namn som inte finns längre, jag har för mej att den och slemmig tofsskivling slogs ihop för ganska länge sedan

0

Egon

27 okt 2009 kl. 16:38

Nej,Klas, ingen björk.Alla växer på samma ekstubbe.

0

Irene A

27 okt 2009 kl. 16:55

Ekstubbe kan det nog vara, det som jag har svårt att tro på är tårticka med sådana porer. Det är väl samma art som de gamla exemplaren på sista bilden?

0

Egon

27 okt 2009 kl. 17:49

Vad är skillnanden på porerna? Vilken svambbok rekommenderas idag? Min är från 2000, Bo Nylèns “svampar i norden och europa”

0

Irene A

27 okt 2009 kl. 18:31

Inonotusarterna har generellt mer gråtonade porer med kantigare mynningar.

Det är inga större fel på Nyléns svampbok. Den innehåller många arter som inte finns i andra svampböcker, lite synd bara att bilderna generellt är för små för att komma till sin rätt.

Är du speciellt intresserad av tickor och vill hitta många bilder av såna att jämföra med, kan jag rekommendera den här sajten:
http://mykoweb.prf.jcu.cz/polypores/
Rejäla exemplar av tårticka:
http://mykoweb.prf.jcu.cz/polypores/photos/inonotus_dryadeus2.jpg

Om du kollar noga på tårtickan i Nyléns bok, så är det den breda, sammetsaktiga, gulbruna framkanten på ovansidan som innehåller droppar.
På din bild syns inget sånt, och jag tror att du hade fokuserat på det om den hade sett ut så..
Min första tanke när jag såg den, var klibbticka, som ofta uppvisar såna droppar i framkanten och på undersidan.

0

Egon

27 okt 2009 kl. 18:49

Tack för alla inlägg.Jag är väl inte så särskilt intresserad av tickor,men alla svampar är intressanta. Trodde jag hittat något fynd, men man lär av misstagen. (Man hänger dåligt med när det ändras namn på svampar, på tal om piltofsskivlingen)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone