0 3872 visningar

8 svar

Vit ticka på björk,vilken?

gunhild i Kåddis

27 okt 2009 kl. 17:12

Den här tickan växer på död stående björk. Har ett minne av en ettårig ticka som snabbt blir ful men kan inte komma på vad den heter. Tyvärr tog batteriet slut så jag fick bara denna bild. Kan det vara trådticka?

0

Skogsfrun i Obbola

27 okt 2009 kl. 17:27

Jag tycker det ser ut som Tyromyces chioneus, Snövit ticka.

0

gunhild i Kåddis

28 okt 2009 kl. 22:20

Tack för tipset Skogsfrun, ska kolla upp den lite närmare i morgon. Jag har försökt hitta mer om denna ticka har du nåt tips var jag kan läsa mer om den, utbredning m.m.

0

snövit ticka

gunhild i Kåddis

28 okt 2009 kl. 22:26

https://www.messiah.edu/Oakes/fungi_on_wood/poroid%20fungi/species%20pages/Tyromyces%20chioneus.htm
Här har jag hittat en sida med lite information som verkar stämma på tickan jag hittat.

0

snövit ticka

Skogsfrun i Obbola

29 okt 2009 kl. 07:58

De källor jag känner till är väl de vanliga - Klas bok, Ticksällskapets inventering osv.

Men ser man en hyfsat stor vit ticka på björk är snövit ticka en god gissning. Om sedan ovansidan är lite rynkad och “pappersaktig” finns inte mycket att tveka på. Jag har bara sett den ett fåtal gånger men tycker den är lätt att känna igen.

Klas skriver också att den blir gul när den torkas, men det har jag ingen erfarenhet av.

0

snövit ticka

Frida T

29 okt 2009 kl. 08:25

Nja kanske lite gräddgul vid torkning. Om det nu är en färg :)

0

snövit ticka

gunhild i Kåddis

29 okt 2009 kl. 15:11

Nu har jag tittat närmare på den. På långt håll såg den ut som björkticka därför har jag flera gånger gått förbi den utan att reflektera. Den var 6 cm bred och 2 cm som tjockast. Bilderna visar svampen i genomskärning och från porsidan. Den var mjuk och lätt att skära i (som ost).

snövit ticka

0

snövit ticka

Frida T

29 okt 2009 kl. 19:39

Ser precis ut som mina som Klas hjälpte mig att arta till snövit ticka. :)

0

Hittade den på en avhuggen björk

Patrik E

31 aug 2019 kl. 16:28

Fundera vad det är för svamp,ser ut som en ticka men vad vet jag inte?!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone