Den här tickan växer på död stående björk. Har ett minne av en ettårig ticka som snabbt blir ful men kan inte komma på vad den heter. Tyvärr tog batteriet slut så jag fick bara denna bild. Kan det vara trådticka?
https://www.messiah.edu/Oakes/fungi_on_wood/poroid%20fungi/species%20pages/Tyromyces%20chioneus.htm
Här har jag hittat en sida med lite information som verkar stämma på tickan jag hittat.
De källor jag känner till är väl de vanliga - Klas bok, Ticksällskapets inventering osv.
Men ser man en hyfsat stor vit ticka på björk är snövit ticka en god gissning. Om sedan ovansidan är lite rynkad och “pappersaktig” finns inte mycket att tveka på. Jag har bara sett den ett fåtal gånger men tycker den är lätt att känna igen.
Klas skriver också att den blir gul när den torkas, men det har jag ingen erfarenhet av.
Nu har jag tittat närmare på den. På långt håll såg den ut som björkticka därför har jag flera gånger gått förbi den utan att reflektera. Den var 6 cm bred och 2 cm som tjockast. Bilderna visar svampen i genomskärning och från porsidan. Den var mjuk och lätt att skära i (som ost).
snövit ticka
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.